K ukládání nastavení a správnému fungování
využíváme soubory cookies. Používáním webu
s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies



Aktuality

Pozor, podomní prodejci si stále více vymýšlejí. Jak se bránit?

Podomní prodejci přitvrzují. Dokazují to poslední zkušenosti zákazníků v jedné z oblastí, která je jejich častým cílem – prodej energií. Před čím se mít na pozoru? Jak se bránit, když u domovních dveří zazvoní sympatický muž s kufříkem?

Podomní prodejci jsou vynalézaví a neodbytní. Ačkoli vyhlášky zakazující tuto formu prodeje platí ve většině měst a obcí, obchodníci ve své činnosti nepolevují. Podívejme se na jejich konkrétní triky i na tipy, jak se v dané situaci bránit.

1. trik: Byli jsme tady, váš E.ON

Smělost podomních prodejců jde tak daleko, že odběratelům, které doma nezastihnou, zanechávají vzkazy. V nich uvádějí matoucí informace a vydávají se například za pracovníky energetických společností. „Jde o aktuální případy, kdy naši klienti doma našli lístek oznamující návštěvu pracovníka. Aby tito lidé vzbudili důvěru, v podpisu uvádějí kromě názvu dodavatele, který obchodníky vyslal, i jméno naší společnosti, upozornil Vladimír Vácha, tiskový mluvčí skupiny E.ON Czech.

Podobné matoucí informace podomní prodejci využívají poměrně často. Představují se například jako pracovníci dominantního dodavatele v regionu nebo distribuční společnosti. Do nové smlouvy, která vede ke změně dodavatele, dokonce mohou napsat poznámku „E.ON Distribuce zůstává“. Spotřebitel tak snadno může nabýt dojmu, že dodavatele měnit nebude.

Jak se bránit: Pokud spotřebitelé podobná oznámení najdou ve své schránce, můžou se obrátit přímo na společnost E.ON nebo kontaktovat Energetický regulační úřad (ERÚ). Na vzkazy není radno reagovat – je pravděpodobné, že podomní prodejce si bude chtít sjednat schůzku a vnutit zákazníkovi změnu dodavatele.

2. trik: Odečteme a zkontrolujeme elektroměr

Za pracovníky distribuční společnosti se podomní prodejci vydávají poměrně často. Svoji návštěvu mohou odůvodnit například kontrolou elektroměru. „Odečet měřidel je vždy dopředu oznámen a provádějí ho pouze pracovníci energetické společnosti E.ON, kteří se prokážou příslušným průkazem, podotkl Vladimír Vácha. Podomního prodejce může zákazník poznat i podle toho, že si ke kontrole měřidla vyžádá také fakturu za elektřinu nebo smlouvu na dodávky energie.

Jak se bránit: Než do svého domova kohokoli vpustíte, ověřte si jeho totožnost. To, že vám zamává před obličejem jakousi kartou, není dostačující. Totožnost pracovníků naší společnosti lze vždy ověřit na příslušné telefonní lince.

3. trik: Provádíme kontrolu faktury a nastavení tarifu

K již tradičním argumentům podomních prodejců patří tvrzení, že přicházejí zkontrolovat správné nastavení tarifu či zda zákazník neplatí za elektřinu moc. V takovém případě si rovněž vyžádají fakturu nebo smlouvu. Důvod je prozaický – do nové smlouvy s dodavatelem, kterého zastupují, si tak mohou snadno opsat potřebné údaje, aniž by to spotřebitel postřehl. Podpis „slevy“ je už pak jen formalitou a zákazník často ani netuší, že změnu dodavatele podepsal.

Jak se bránit: Dokumenty rozhodně nedávejte z ruky. Někdy si je podomní prodejci nechávají s tím, že si je potřebují ofotit a je velmi složité je získat zpátky.

4. trik: Jsme z Energetického regulačního úřadu

Podomní prodejci na sebe mohou vzít mnoho podob. V některých případech se vydávají za pracovníky Energetického regulačního úřadu (ERÚ), kteří opět přicházejí na kontrolu – třeba správně nastaveného tarifu nebo sazby.

Jak se bránit: Pokud u vašich dveří zazvoní osoba, která se bude vydávat za zaměstnance ERÚ, neváhejte zavolat policii nebo kontaktovat přímo ERÚ.

5. trik: Jdeme vám prodloužit smlouvu

Obchodníci, kteří se domácnostem snaží vnutit změnu dodavatele, často využívají neznalosti běžného spotřebitele. Populárním argumentem je i prodloužení smlouvy. „Smlouvy uzavřené na dobu určitou se automaticky prodlužují, pokud je zákazník nevypoví, sdělil Vladimír Vácha. Zákazníci nemusejí mít proto obavu, že by se ocitli bez dodávek energie.

Jak se bránit: Smlouvy ani faktury nedávejte z ruky a podomnímu prodejci raději přibouchněte dveře před nosem. Platnost své smlouvy můžete kdykoli ověřit na zákaznické lince svého dodavatele.

6. trik: Váš dodavatel zkrachoval

Nejistota, obavy a strach. Na podobnou strunu podomní prodejci hrají velmi často a rádi. Spotřebitele mohou vyděsit například tím, že jejich dodavatel zkrachoval, a proto musí rychle uzavřít novou smlouvu. I to je pochopitelně nesmysl. „Pokud by společnost skutečně zkrachovala, zákazníky přebírá dodavatel poslední instance, který musí zajistit dodávky energie, uvedl Vladimír Vácha.

Jak se bránit: Považujte za relevantní pouze informace, které se k vám dostanou oficiální cestou – například dopisem od vašeho dodavatele.

7. trik: Podepište slevu a dostanete dárek

LED žárovky „zdarma“, které si ale spotřebitel ve skutečnosti kupuje. To je poslední dobou rozšířený trik podomních prodejců, který zkomplikoval život už tisícím zákazníků. Spotřebitelé ve skutečnosti žárovky zdarma nedostávají, podepisují na ně kupní smlouvu, se kterou se pojí i změna dodavatele.

Jak se bránit: Vždy si pečlivě pročítejte jakékoli dokumenty, které máte podepsat. Pokud vás nabídka zaujme, ponechte si smlouvy k prostudování. Nepodepisujte nic mezi dveřmi.