Zpět na projekty

První ekologicky šetrný obchod Tesco s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě

FINALISTA

Hypermarket Tesco má nulovou uhlíkovou stopu

Společnost Tesco patří mezi podniky, které do svého modelu řízení zahrnují i ekologické cíle. Již před čtyřmi lety otevřeli první ekologický obchod v Žatci, který se stal standardem všech nových prodejen Tesco a získal i ocenění Globe Award. Tento rok společnost představila další zlomový projekt – první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v Česku.

Ten vyrostl ve východočeské Jaroměři jako energeticky soběstačná dřevostavba postavená v co největší míře z přírodních, recyklovaných či recyklovatelných obnovitelných zdrojů. Cílem stavby bylo snížit produkci CO2 na minimum a veškerý vyprodukovaný CO2 využít pro provoz energetického zdroje. V obchodě proto využívají speciální chladicí technologii právě s využitím tohoto hlídaného plynu. Energii budově dodávají dvě samostatné kongregační jednotky spalující čistý řepkový olej a solární kolektory na střeše. Teplo a chlad jsou maximálně zužitkovány a recyklovány pomocí absorpčních výměníků. Systém osvětlení budovy také využívá intenzitu denního světla a automaticky upravuje doplňující umělé osvětlení. Akumulační nádrž zachycuje dešťovou vodu, která slouží pro splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně a podobně. Zajímavou chystanou součástí obchodu by mělo být též dobíjecí zařízení pro elektromobily.

Projekt hypermarketu v Jaroměři výrazně spoří náklady na energie a produkci CO2, na provozu obchodu ušetří společnost 700 tisíc korun ročně a do ovzduší vypustí o 13 tisíc tun CO2 méně.

Obchod navíc oživil zdevastovanou část města, protože vyrostl na místě zchátralé koželužny a přivedl tak na dříve opuštěné místo aktivní obecní ruch. Lokální význam projektu je nesporný, zároveň je i dalším krokem pro zlepšení životního prostředí na globální úrovni. Společnost Tesco se chce totiž do roku 2050 stát celosvětově společností s nulovou uhlíkovou stopou.