12 otázek pro Amazinc! Skincare
Amazinc! je moderní opalovací kosmetika, která respektuje životní prostředí a zároveň účinně chrání před vlivy počasí. Kromě složení z přírodních látek bez použití ropných a jiných syntetických složek je ekologický také obal produktů, který lze plně recyklovat. Autor projektu Jan Kostelník ji se svými kolegy nevyrábí v žádné švýcarské laboratoři, ale v Ústí nad Labem.
Můžete nám svůj projekt představit vlastními slovy? V čem podle vás spočívá jeho největší přínos?
Náš projekt AMAZINC! je zaměřený na vývoj a výrobu přírodní kosmetiky. Naší hlavní filosofii je vyrábět produkty z co největší části z přírodních a organických látek (olejů, éterických olejů, extraktů a vosků) a dělat to s respektem vůči životnímu prostředí. Při ochraně přírody záleží jak na složení našich přípravků, tak na obalovém materiálu, který používáme. Největší přínos vidím v tom, že u naší produktové řady na ochranu proti slunečnímu záření nepoužíváme chemické UV filtry a nanočástice, které extrémně zatěžují vodní ekosystémy a přírodu všeobecně.
Kde v současnosti sídlíte a kolik se vás na projektu podílí? Fungujete jen na našem území, nebo bychom vaše produkty našli i v zahraničí?
Sídlíme přímo v Ústí nad Labem a na projektu nás pracuje šest stálých zaměstnanců a dva junioři, což je moje dcera Ema a syn druhého společníka Youri. Fungujeme celosvětově, ale nejlíp zatím prodáváme v rámci Evropy. Největší odběr máme v Anglii, v Irsku, ve Španělsku, v Portugalsku, v Itálii a v Beneluxu. Plus je tu pár obchodů ve zbytku světa – třeba na Srí Lance nebo v Hongkongu.
Jak dlouho už vyrábíte ekologickou kosmetikou? Jaký byl prvotní impulz k tomu začít?
Dnes fungujeme už třetím rokem. Začalo to myšlenkou přinést na evropský trh kosmetiku, která bude co nejméně zatěžovat životní prostředí, ale i lidské tělo. A přitom bude oboje respektovat. Nic podobného v době, kdy jsme začínali, v Evropě nebylo, nebo byla kvalita daleko menší, než o jakou šlo nám.
Uvádíte, že vaše kosmetika je pro organismy v oceánech neškodná a neohrožuje tamní ekosystémy. Kterých látek se vyvarujete? Jakým způsobem škodí životnímu prostředí a proč se stále používají v péči o lidskou pleť?
Jde především o chemické UV filtry jako například oxybenzon, octinoxate, octocrylene a další, nanočástice těchto filtrů a k tomu nanočástice oxidu zinku a titanu. Ty se totiž akumulují v tělech vodních živočichů a způsobují poruchy endokrinního systému, takže třeba samečci daného druhu ryb nebo vodních savců mají najednou znaky charakteristické pro samičky. Dále zamezují fotosyntéze u řas, způsobují defekty růstu korýšů a jsou zodpovědné za bělení a odumírání korálů. Tyto látky se v běžných prostředcích používají, protože svůj účinek odvádějí po absorpci v lidské pokožce. To znamená, že na povrchu těla nezanechávají lehce bílý film, charakteristický pro minerální a fyzické UV filtry. I zde se nám už mimochodem daří vyvíjet produkty ve složení, které tento efekt eliminují.
Kde probíhá výroba vašich přípravků a odkud berete suroviny? Musí například vaši dodavatelé splňovat nějaké přísné ekologické standardy, abyste s nimi chtěli obchodovat?
Vyrábíme přímo tady v Ústí, v pronajatých laboratorních prostorách. Co se surovin týče, snažíme se držet nejvyšší možnou kvalitu. Například u látek, které nejsou čistě přírodního původu, jako je oxid hořčíku nebo oxid zinku, a u kterých by rafinace přírodních minerálů byla vzhledem k jejich syntéze neekologická, používáme suroviny lékopisné kvality. Což je jedna z nejpřísněji kontrolovaných norem pro výrobu a čistotu látek. Suroviny bere od dodavatelů a výrobců, kteří garantují původ z kontrolovaného zemědělství a bio zemědělství, kde se dodržují etické zásady pěstování, produkce a práce.
Co pro vás znamená účast v soutěži E.ON Energy Globe?
Znamená pro nás dobrou příležitost a možnost evangelizace této problematiky co nejširšímu množství lidí. Myslíme si totiž, že uvědomovat si, jak svým chováním ovlivňuji prostředí, kde žiji, je velice důležité.
Jakými testy kvality musí vaše produkty projít, než je takříkajíc pošlete do oběhu?
Naše produkty testujeme příslušnými ISO normami dle legislativy ČR a EU a podle metodiky COLIPA, kterou udává EU. Jsou to testy kvality, bezpečnosti, stresové zkoušky, testy účinnosti a další podobné.
Využíváte pro své produkty ekologické obaly? Jak se stavíte k současnému bezobalovému trendu? Uplatňujete někde ve výrobě principy zero waste?
Ano, pro naše produkty používáme ekologické obaly. Jde buď o primární obaly hliníkové nebo papírové, které jsou například plně kompostovatelné. Bezobalová produkce je sice dobrý nápad, ale rozhodně není aplikovatelná nebo vhodná pro všechny produkty. Hlavně u farmakologických nebo kosmetických výrobků, kde bychom bez vhodných obalů nebyli schopní zajistit deklarovanou dobu použití či mikrobiologickou kvalitu našich produktů. Ta by v tomto případě šla zaručit třeba navýšením konzervantů, ale tímto směrem zatím jít nechceme.
Co je podle vás největší problém současného kosmetického průmyslu?
Mimo to, co jsem zmiňoval, tedy škodlivých látek, je asi největším problémem používání plastových obalů, mikroplastů nebo látek, které se tak tváří a chovají. Problém jsou hlavně deriváty z cukrové třtiny a jiných rostlin, které jsou sice prezentovány jako ekologické, ale není jasně prokázán jejich vliv na životní prostředí a ostatní toxikologické informace.
Máte tušení, jaké množství přípravků ročně končí v oceánech? Dá se s tím podle vás něco dělat?
Například opalovací přípravků končí ročně ve vodě a oceánech skoro pětadvacet tisíc tun. Vzhledem k počtu lidí na naší planetě Zemi se s množstvím asi nic moc reálně dělat nedá, protože ochrana proti slunečnímu záření je důležitá, ale se složením toho, co se do vody dostává, už jo. Primární je zajímat se a starat se o to, co obsahují přípravky, které aplikujeme na naši vlastní pokožku. Chemické UV filtry už totiž nejsou zdaleka jenom v přípravcích na ochranu před slunečním zářením.
Jaké máte na vaši kosmetiku ohlasy? Mají ji lidé rádi? Chápou poselství, které se snažíte sdělit?
Ohlasy jsou, řekl bych, skoro výhradně pozitivní. Skoro říkám schválně, protože vždycky se může najít zákazník, kterému povaha našich produktů vyhovovat nemusí. Ale u těch, se kterými jsem se setkal osobně, byly ohlasy jen pozitivní. A jsou rádi za přínos, který používání našich produktů přináší. Přesah složení a obalů je jen dalším bonusem.
A malé zasnění na závěr. Představte si, že byste v naší soutěži vyhráli… Kde se vidíte za rok? Máte nějakou vizi, s jejímž naplněním by vám soutěž mohla výrazně pomoci?
Chtěli bychom trvale a udržitelně růst a pomalu dostat naše výrobky na co nejvíce trhů, třeba do Austrálie. A k tomu, aby náš malý přínos pomohl lidem lépe pochopit, jak je při výběru přípravků pro péči o tělo a pokožku důležitá volba.