
- Pořizovací ceny elektromobilů se postupně snižují a stále víc se blíží cenám vozů se spalovacími motory. Díky tomu jsou elektromobily dnes dostupnější a častější volbou než před deseti lety, kdy šlo spíše o raritu.
- Provoz elektromobilu je nejlevnější, pokud si elektřinu vyrábíte sami pomocí fotovoltaické elektrárny. I na veřejných dobíjecích stanicích je však elektřina výhodnější než nafta nebo benzín.
- Nejdražší částí elektroauta je baterie, kterou budete muset přibližně po 10 letech vyměnit. Na druhou stranu ušetříte za výměnu oleje, filtrů a další úkony typické pro auta se spalovacími motory.
Cenově dostupnější, dojezd stále o něco menší
V minulosti byly elektromobily výrazně dražší než auta se spalovacími motory. V roce 2013 jste si mohli koupit například Teslu Model S za 2 miliony Kč nebo malé městské elektroauto, jako je Nissan Leaf, za přibližně 800 tisíc Kč, s dojezdem 199 km na jedno nabití.
Dnes už je rozdíl v pořizovací ceně menší, zhruba od padesáti do dvou set tisíc. Například elektrické SUV Škoda Elroq pořídíte v základní verzi za 799 tisíc. Srovnatelné benzínové SUV Škoda Karoq vás vyjde jen o 50 tisíc levněji. Elektrické SUV nabízí vyšší výkon a lepší akceleraci, ale v dojezdu stále vede benzínový model.
| Škoda Karoq 1,5 TSI (benzínový motor) | Škoda Elroq (elektromobil) | |
|---|---|---|
| Pořizovací cena | 749 000 Kč | 799 000 Kč |
| Výkon | 110 kW | 250 kW |
| Akcelerace z 0 na 100 km/h | 8–11 s | 6,5 s |
| Dojezd | 600–700 km | 581 km |
| Průměrná spotřeba | 6 litrů na 100 km | 19 kWh na 100 km |
| Cena za palivo na 100 km | 210 Kč (35 Kč/litr) | 190 Kč (10 Kč za kWh) |
(Zdroj informací: skoda-auto.cz)
Když srovnáme cenu elektrického Volkswagenu ID.4 s benzínovým Tiguanem, rozdíl v ceně je o něco vyšší, celkem 80 tisíc Kč. Tesla stále patří k dražším elektromobilům, Model 3 koupíte za 1,3 milionu, zatímco srovnatelné auto se spalovacím motorem, BMW řady 3, pořídíte od 1 081 600 Kč.
Levnější provoz, ale delší „tankování”
Elektromobil se vyplatí nabíjet doma, protože to stojí méně než na veřejných dobíjecích stanicích. Domácnosti platí v roce 2025 za elektřinu kolem 6–9 Kč za kWh. Při průměrné spotřebě elektromobilu 19 kWh na 100 km to znamená náklady přibližně 140 Kč. Náklady na provoz auta s benzinovým motorem s průměrnou spotřebou 6 l/100 km vychází oproti tomu zhruba na 210 Kč.
Nabíjení z klasické 230 V zásuvky trvá poměrně dlouho, klidně přes 12 hodin. Ideální je pořídit si domů dobíjecí stanici, tzv. wallbox, kterou můžete umístit třeba do garáže. S wallboxem pak můžete mít auto nabité za 4–8 hodin, v závislosti na jeho výkonu a kapacitě baterie auta.
Ceny wallboxů se pohybují od 20 do 50 tisíc Kč v závislosti na jejich výkonu, vybavenosti a třeba i počtu dobíjecích bodů. Dobrou zprávou je, že na dobíjecí stanici můžete čerpat dotaci ve výši 10 tisíc Kč z programu Nová zelená úsporám.
Nejvíc ušetříte s vlastní fotovoltaikou
S domácí fotovoltaickou elektrárnou můžete kompletně pokrýt spotřebu svého vozu a jezdit v podstatě „zadarmo”. Samozřejmě musíte počítat s pořizovacími náklady a údržbou FVE, ale ta vám může zároveň vyrábět elektřinu pro celou domácnost. Na pořízení fotovoltaiky navíc můžete čerpat dotace z programu Nová zelená úsporám, což výrazně sníží počáteční investici. Výše dotace se pohybuje mezi 100 a 140 tisíci Kč.
Pokud dobíjíte elektromobil na veřejných stanicích, zaplatíte za kWh 8–20 Kč v závislosti na cenách distributora a rychlosti nabíječky. V Česku bylo k lednu 2025 celkem 5 923 veřejných dobíjecích bodů, z toho jich zhruba 600 provozuje E.ON. Nové dobíjecí stanice stále přibývají a elektromobilita je díky tomu dostupnější. Pro srovnání – klasických veřejných čerpacích stanic je na našem území 3 948 (údaj z června 2025).
| AC dobíjení (až 43 kW) | DC dobíjení (až 149 kW) | UFC (ultrarychlé nabíjení, nad 150 kW) | |
|---|---|---|---|
| Cena pro zákazníky s E.ON Drive kartou | 8 Kč/kWh | 13 Kč/kWh | 13 Kč/kWh |
| Cena pro neregistrované zákazníky | 10 Kč/kWh | 15 Kč/kWh | 17,80 Kč/kWh |
| Rychlost nabití baterie o kapacitě 50–60 kWh | 1,5–5 h | 45–60 minut | 25–45 minut |
Pořiďte si domů nebo do firmy vlastní dobíjecí stanici
Dobíjecí stanici pro elektromobily rádi postavíme v areálu vaší firmy, v obci nebo u vašeho rodinného domu. A když budete chtít, z vaší soukromé dobíječky můžeme kdykoliv udělat veřejnou.
Dobíjecí stanice od E.ONu
Ušetříte za servis, ale připlatíte si za výměnu baterie
Oproti spalovacím autům mají motory elektromobilů jednodušší konstrukci a méně součástek, které potřebují servis nebo pravidelnou výměnu. Roční údržba elektromobilu vás vyjde zhruba do 5 tisíc Kč. U spalovacích motorů měníte pravidelně olej, filtry, svíčky, rozvody atd. V servisu ročně necháte klidně 10 až 25 tisíc ročně.
Nejdražší součástí elektromobilu je baterie, která postupně ztrácí kapacitu. Její životnost se pohybuje kolem 8–10 let (160–200 tisíc najetých km). Nová baterie u Tesly X stojí přibližně 380 tisíc Kč, u Volkswagenu kolem 250 tisíc Kč a pro Daciu Spring se cena pohybuje kolem 170 tisíc Kč.
Pokud sečtete náklady na servis spalovacího auta za 10 let (při nájezdu cca 150 tisíc km), mohou se vyšplhat na 100 až 250 tisíc Kč. Kromě pravidelné výměny součástek (filtry, destičky, akumulátor) budete muset po 10 letech řešit i nové rozvody, spojku, převodovku nebo výfukový systém.
Ceny baterií jsou zatím vysoké, ale s rostoucí popularitou elektromobilů budou klesat, stejně jako cena samotných vozů. Jak bude elektromobilů přibývat, baterie se stanou běžným zbožím dostupným nejen od automobilek, ale i od specializovaných výrobců a servisů. Díky tomu poroste i nabídka repasovaných baterií.
Ekologická stopa elektromobilů
Pokud elektromobil jezdí na elektřinu z obnovitelných zdrojů, např. z domácí fotovoltaiky, jsou emise při provozu nulové. V případě, že využívá elektřinu vyrobenou spalováním fosilních paliv, pohybují se emise kolem 80–120 g CO₂/km. Benzínové auto o podobném výkonu vyprodukuje 150–160 g CO₂/km.
U elektromobilů je zatím ekologicky náročnější výroba, kvůli těžbě vzácných kovů, jako je lithium, kobalt a nikl, které jsou součástí baterie. Vývoj baterií jde ale stále kupředu a vznikají nové typy, které používají pevný elektrolyt (keramika, sklo). Velkým tématem je také recyklace či likvidace baterií.
V některých zemích se staré baterie úspěšně využívají k podpoře veřejného osvětlení nebo jako úložiště pro solární energii. Tato technologie se rychle rozvíjí, na celém světě vznikají recyklační střediska, což naznačuje, že ekologická stopa elektromobilů by měla i nadále klesat.
Na základě odborných studií dnes již víme, že elektrická vozidla splatí svůj emisní dluh vzniklý při výrobě po ujetí několika desítek tisíc kilometrů a následně jsou ekologičtější než vozidla se spalovacími motory. Dle výzkumu vědců z brněnské fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií se elektrická vozidla stávají šetrnější k životnímu prostředí oproti benzínovým vozům již po ujetí v průměru 50 000 km.
Komfort bez hluku a vibrací
Auto se spalovacím motorem produkuje hladinu hluku okolo 65–70 dB, a to zejména při vyšších rychlostech. Naftové motory se při jízdě na dálnici vyšplhají až na 75 dB, zatímco elektromobily se drží v rozmezí 55–60 dB díky tichému elektromotoru.
Když sednete za volant elektrického auta, slyšíte pouze jemný zvuk pneumatik a aerodynamiky. Elektromobily nabízí velmi plynulou jízdu bez jakýchkoli přerušení, protože ve většině případů nemají převodovku. Některé elektrické automobily výjimečně převodovku mají, ale pouze dvoustupňovou, která řadí až při vysoké rychlosti, zpravidla na dálnici.
Dalším aspektem, který zvyšuje komfort, je okamžitý točivý moment elektromotoru. To znamená, že akcelerace je plynulá a bez prodlevy. Každý elektromobil také umožňuje efektivní brzdění motorem, takže šetříte brzdy a tím pádem i návštěvy servisu. Navíc část energie získáváte zpět díky rekuperaci.
Elektromobily často disponují nižším těžištěm díky umístění baterie v podlaze, což zlepšuje stabilitu a ovladatelnost vozidla. Navíc, elektromotor na rozdíl od spalovacího motoru neprodukuje vibrace. Právě zážitek z jízdy je stále častějším důvodem, proč lidé dávají přednost elektromobilům před auty se spalovacím motorem.
Mohlo by vás také zajímat
Velký průzkum: jaké jsou největší mýty o elektromobilech


