Kde najdu dobíjecí stanice pro elektromobily

5 min. čtení

  1. V Česku je téměř 3 tisíce veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a jejich počet stále roste.
  2. Dobíjecí stanice najdete přes aplikace, které umožňují filtrovat podle typu, výkonu a poskytovatele, většina ukazuje i obsazenost v reálném čase.
  3. Ceny nabíjení se pohybují od 8 Kč/kWh za AC nabíjení až po 18 Kč/kWh za ultrarychlé DC nabíjení.

Dobíječek je u nás přes 7 tisíc

Zájem o elektromobily v Česku rok od roku stoupá a stejně rychle se zvyšuje i počet dobíjecích stanic. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že máme na našem území celkem 7 069 veřejných dobíjecích bodů. Dobíjecích stanic je u nás podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu celkem 2 950 – skoro o stovku víc než klasických čerpacích stanic na benzín a naftu.


Dobíjecí stanici najdete nejrychleji pomocí online mapy nebo mobilní aplikace. Napříkald na české mapě kdenabit.cz si můžete vyfiltrovat adresu, typ nabíječky, minimální výkon, ale i platební metodu a poskytovatele. Podle vašeho zadání vám mapa ukáže body, kde dobíjecí stanice najdete. Některé aplikace (např. E.ON Drive) navíc zobrazují aktuální obsazenost nabíječek v reálném čase, což vám pomůže vyhnout se zbytečnému čekání.


Síť dobíjecích stanic je na našem území poměrně hustá, dobíječky dnes mají i v menších městech a obcích, jako jsou Boskovice, Lanškroun nebo Lipník nad Bečvou. Dobíječky najdete nejčastěji na parkovištích, u nákupních center a na čerpacích stanicích. Největší pokrytí je ve velkých městech, například v Praze mají přes 700 dobíjecích stanic. V Brně jej jich aktuálně 176, ale do roku 2030 se plánují dostat na číslo 300. 

Pořiďte si domů nebo do firmy vlastní dobíjecí stanici

Dobíjecí stanici pro elektromobily rádi postavíme v areálu vaší firmy, v obci nebo u vašeho rodinného domu. A když budete chtít, z vaší soukromé dobíječky můžeme kdykoliv udělat veřejnou. 

Dobíjecí stanice od E.ONu

Typy dobíječek a rychlost nabíjení

Nejběžnější jsou dobíjecí body na střídavý proud (AC), kterých je u nás přes 3,5 tisíce. Proud se v autě nejprve mění na stejnosměrný (DC) a teprve pak putuje do baterie. Jde tedy o pomalejší nabíjení – veřejné stanice mají výkon 22 kW, výjimečně 44 kW.


Rychlejší variantou jsou dobíjecí stanice na stejnosměrný proud (DC), kterých je aktuálně přes tisíc. Proud z dobíječky putuje přímo do baterie, takže odpadá přeměna v palubní nabíječce. Nejčastěji mají výkon 50 kW, ale stále častěji se objevují i ultrarychlé stanice s výkonem 150 kW a více, u těch se můžete setkat s označením UFC (Ultra Fast Charging).


Na rychlost nabíjení nemá vliv jen výkon stanice, ale hlavně limity vašeho vozu. U AC nabíjení si zjistěte výkon palubní nabíječky, u DC zase maximální výkon, který dokáže baterie přijmout. Pokud má váš elektromobil například limit 50 kW, ani připojení k 150kW stanici ho nenabije rychleji – výkon se automaticky sníží na maximum, které auto podporuje.

Příklad

Citroën ë-C3 Aircross podporuje stejnosměrné nabíjení výkonem až 100 kW. Z 20 % na 80 % se tak jeho baterie dobije zhruba za 25 až 30 minut (při výkonu dobíječky 100 kW a více). Během nabíjení klesá nabíjecí výkon, aby se chránila baterie. Čistě matematicky by auto mělo být nabité za 15 minut, ale reálně to bude díky snížení výkonu během nabíjení trvat kolem 25 min.

Kdo provozuje dobíječky a kolik si účtují

V Česku působí několik provozovatelů dobíjecích stanic, kteří pokrývají jak města, tak dálniční tahy. E.ON Drive, ČEZ PRE nabízejí AC i DC nabíjení po celé republice, přičemž jejich stanice často najdete u obchodních center, parkovišť nebo čerpacích stanic. Síť Ionity se zaměřuje na ultrarychlé dobíječky u dálnic.

Ceny se liší podle poskytovatele i typu nabíjení:

  • AC nabíjení kolem  8–10 Kč/kWh,
  • DC rychlonabíjení zhruba 11–13 Kč/kWh,
  • ultrarychlé dobití kolem 15–18 Kč/kWh.

Pokud nabíjíte u E.ON Drive, máte s jednou dobíjecí kartou k dispozici 80 tisíc stanic po celé Evropě a po registraci získáte na dobíjecích stanicích lepší ceny.

U většiny poskytovatelů můžete nabíjení spustit přes mobilní aplikaci, platební kartu přímo u stojanu nebo pomocí RFID karty/čipu, kterou získáte po registraci. Registrace často přináší výhodnější sazby, přístup k širší síti stanic a přehled nabíjecí historie.


Díky tzv. roamingu se nemusíte vázat na jednoho konkrétního poskytovatele. Například s RFID kartou od E.ON můžete bez problémů nabíjet i u stanic ČEZ, PRE nebo Ionity. Funguje to podobně jako platba kartou u cizího bankomatu – vše se vám účtuje přes „vaši“ kartu, ale někdy za mírně vyšší cenu. Mnoho řidičů elektromobilů proto nosí více karet od různých provozovatelů a vybírají si podle toho, kde zrovna nabíjejí a co se jim v danou chvíli nejvíc vyplatí.

Mohlo by vás také zajímat

Elektromobilita
Elektromobilita k pohonu dopravních prostředků využívá elektrickou energii, kterou nahrazuje fosilní paliva (ropu nebo plyn).
Přečíst celý článek
Jaké jsou výhody a nevýhody elektromobilů
Pořizovací ceny elektromobilů se postupně snižují a stále víc se blíží cenám vozů se spalovacími motory. Díky tomu jsou elektromobily dnes dostupnější a častější volbou než před deseti lety, kdy šlo spíše o raritu.
Přečíst celý článek
Jaké elektromobily si můžete v Česku pořídit
Na českém trhu se prodává už více než 40 značek elektromobilů, včetně čínských. V roce 2025 je zatím v prodejích nejúspěšnější Škoda, předstihla i Teslu.
Přečíst celý článek