Informace k růstu
cen energií

V E.ONu děláme vše pro to, abychom vám
zdražování energií pomohli zvládnout,
a přinášíme rady, co v této situaci dělat

Jako spolehlivý dodavatel se o vás postaráme

Naše ceny jsou vždy férové

Poradíme vám, jak na úspory energií

Proč ceny energií tolik rostou 

Ceny plynu aktuálně nejvíc ovlivňuje situace na Ukrajině. Ruský exportér Gazprom výrazně snižuje dodávky plynu a to na trzích vzbuzuje velkou nejistotu. Také alternativy, jako je například zkapalněný plyn LNG, jsou drahé.

Protože sami plyn nevyrábíme, ale nakupujeme ho právě na trzích, musíme na zdražování bohužel reagovat a zvyšovat naše ceny.

S elektřinou je to podobné. Část elektřiny se vyrábí v plynových elektrárnách, kde náklady na výrobu zvyšuje drahý plyn. Kromě toho od podzimu 2021 výrazně rostou ceny emisních povolenek, které zvyšují náklady na výrobu elektřiny třeba v uhelných elektrárnách. 

Čím dál víc elektřiny se pak vyrábí z obnovitelných zdrojů, což je zatím také o něco dražší. A aby toho nebylo málo, do hry vstoupilo i rychlé oživení evropských ekonomik po covidu a tedy velká poptávka po elektřině.

Informace na této stránce se vás týkají jen v případě, že máte cenu bez fixace nebo vám fixace končí a zároveň jste od nás dostali e-mail nebo dopis s oznámením o změně ceníku. Fixní tarify samozřejmě platí a zdražení se na ně nevztahuje.

Co dělat při růstu cen energií

Zůstaňte u stabilního dodavatele

V Česku se na nás spoléhá přes 1,3 milionu zákazníků. Postaráme se o vás i v této složité době. Pro stálé zákazníky nakupujeme energie s předstihem, proto vám dokážeme udržet nižší ceny, než byste dostali jinde.

Nechte si svůj tarif, fixní ceny jsou teď nevýhodné

Fixované tarify jsou teď pro stálé zákazníky drahé, protože energie musíme nakoupit jednorázově za současné vysoké tržní ceny. Proto vám fixní produkty aktuálně nenabízíme - nemusely by se vám vyplatit.

Pokud vám navýšíme zálohy, upravte si jejich platby

Po zvýšení ceny energií vám raději zkontrolujeme i zálohy. Pokud nebudou stačit na pokrytí spotřeby, sami vám je navýšíme a dáme vám o tom vědět. Nezapomeňte si včas správně nastavit jejich platby, aby nám v pořádku dorazily.

Počkejte, až se situace uklidní

Buďte prosím trpěliví a počkejte, až se situace na trhu uklidní a ceny se stabilizují. Pak pro vás zase připravíme výhodné tarify nebo tarify s fixní cenou, na které budete moct přejít.

Podívejte se na video

Místopředseda představenstva E.ONu Jan Zápotočný vysvětluje růst cen energií a odpovídá na vaše otázky.

Jak se změní vaše zálohy

V těchto modelových příkladech jsme srovnávali ceny z našeho ceníku E.ON Elektřina s platností od 1. 3. 2022 a 1. 9. 2022.
Počítali jsme s tím, že se odběrné místo nachází na distribučním území EG.D, a.s. a má velikost jističe 3x25 A.
Uvedené ceny jsou včetně DPH a cen za související služby v elektroenergetice.

V těchto modelových příkladech jsme srovnávali ceny z našeho ceníku E.ON Standard plyn s platností od 10. 1. 2022 a 1. 9. 2022.
Počítali jsme s tím, že se odběrné místo nachází na distribučním území EG.D, a.s.
Uvedené ceny jsou včetně DPH a cen za související služby v plynárenství.

Doporučení přímo pro vás

Informace k úspornému tarifu 

Jako jednu formu pomoci s vysokými náklady za energie schválila vláda takzvaný úsporný tarif. Jak bude fungovat?

Úsporný tarif by měl mít podobu příspěvku na úhradu plateb za dodanou elektřinu a plyn, který vám zohledníme ve vyúčtování. Zřejmě půjde o fixní částku, která bude záviset na vaší distribuční sazbě elektřiny a předpokládané roční spotřebě plynu.  Další podmínky a přesnou výši příspěvku upřesní vláda v nařízení, které by měla vydat v průběhu srpna. Jakmile budeme znát bližší detaily, zveřejníme je na této stránce.

V tuto chvíli prosím plaťte zálohy v předepsané výši. Státní příspěvek z úsporného tarifu vám zohledníme v nejbližším vyúčtování a společně se zaplacenými zálohami vypořádáme oproti vaší spotřebě. O své peníze tak v žádném případě nepřijdete.

Co vás často zajímá

V tuto chvíli bohužel fixované tarify stálým zákazníkům nenabízíme - a to ani na webu, ani na Zákaznické lince. 


Fixované tarify jsou teď drahé, protože energie musíme nakoupit jednorázově za aktuální vysoké tržní ceny. V delším období by se vám to pak nemuselo vyplatit.

I když nemáte fixní cenu, doporučujeme Vám v tuto chvíli zůstat na stávajícím ceníku a počkat, až se situace na trhu uklidní a ceny se stabilizují.

Po dopisu s oznámením o změně ceny vám během několika dnů pošleme ještě další informaci o tom, jak jsme vám nově nastavili zálohy. Počkejte tedy prosím 10 až 14 dnů, jestli vám údaje o nových zálohách přijdou. Pokud máte aktivovanou elektronickou fakturaci a vyúčtování vám od nás chodí do e-mailu, přijde vám e-mailem i informace o zálohách. V opačném případě dostanete dopis.


Pokud vám ani po 14 dnech žádná informace o zálohách nedorazí, předpokládáme, že jsou dostatečně vysoké, aby vaši spotřebu pokryly i po navýšení ceny. Protože se ale vaše spotřeba může změnit, můžete si je preventivně navýšit sami. Uděláte to snadno v portále Energie24. Návod, jak na to, najdete tady

Pokud od nás už máte oznámení o nové výši záloh, znamená to, že jsme vám ji v systému od uvedeného data sami nastavili, aby vám ve vyúčtování nevznikl nedoplatek. Vy si jen prosím upravte platby záloh tak, aby nám v pořádku dorazily. V zákaznickém portále Energie24  si výši záloh můžete kdykoli zkontrolovat.
Počkejte prosím 10 až 14 dnů poté, co jste od nás dostali e-mail nebo dopis s oznámením o změně ceny. Do té doby vaše zálohy zkontrolujeme. Pokud zjistíme, že je bude potřeba upravit, napíšeme vám přesnou částku vaší nové zálohy a pošleme vám nový předpis záloh nebo platební kalendář.


Pokud vám od nás žádná informace o zálohách nedorazí, předpokládáme, že jsou na základě vaší dosavadní spotřeby dostatečné a vaši spotřebu pokryjí i po navýšení ceny. Protože se ale vaše spotřeba může změnit, můžete si je preventivně navýšit sami. Uděláte to snadno v portále Energie24. Návod, jak na to, najdete tady.  

Pokud si zálohy budete upravovat sami, doporučujeme vám navýšení o 15 % u elektřiny a 50 % u plynu.

Platby záloh si upravte až poté, co od nás dostanete dopis nebo e-mail s informací o jejich nové výši. Pokud tuto informaci nedostanete a zálohy si upravíte sami v portále Energie24, počkejte na potvrzující e-mail od nás. 

Platby záloh si následně upravte podle způsobu, jakým nám je platíte:

Zálohy placené přes SIPO

  • Pokud SIPO platíte bezhotovostně, zkontrolujte si v bance celkový limit pro platby SIPO.
  •  Změnu platby v dokladu SIPO uděláme automaticky my.

Zálohy placené trvalým příkazem

  • Upravte si prosím částku trvalého příkazu.

Zálohy placené složenkou

  • Při vyplňování složenky nezapomeňte uvést novou částku zálohy.
  • Pokud od nás dostáváte předvyplněnou složenku, novou výši zálohy na ní uvedeme a vy nemusíte dělat nic.
Přesné datum, od kterého vám nové zálohy platí, najdete v dopisu nebo e-mailu o navýšení záloh. Posíláme ho do 10 až 14 dnů po dopisu o změně ceny. 


Pokud od nás tuto informaci nedostanete a upravíte si zálohy sami v portále Energie24, pošleme vám e-mail s potvrzením o jejich nové výši, kde bude i datum, od kdy je máte začít platit.

Vycházeli jsme z nové ceny vašeho tarifu, z ceny za distribuci a z historie vaší spotřeby. Novou zálohu jsme vám navýšili jen o částku, která byla opravdu nezbytná, aby vám vyúčtování neskončilo nedoplatkem.
Uvědomujeme si, že někteří z vás můžou mít potíže s placením vyšších nákladů za energie. Proto spolupracujeme s vládou na hledání vhodného řešení. Jednou z možností je příspěvek na bydlení pro domácnosti, o kterém najdete informace na speciálním webu Ministerstva práce a sociálních věcí, nebo se na něj můžete zeptat na úřadu práce.


Vláda dále připravuje úsporný tarif, jehož konkrétní podmínky budeme znát po vydání nařízení vlády v průběhu srpna.

O příspěvek na bydlení můžete požádat na úřadu práce. K žádosti doložíte své čisté příjmy a průměr uhrazených nákladů na bydlení včetně energií za uplynulé čtvrtletí.


K tomu je nutné splnit tyto 3 podmínky:

  • Bydlíte v bytě na základě nájemní nebo podnájemní smlouvy, služebnosti (věcného břemene), jste vlastníkem bytu nebo domu nebo jste členem bytového družstva.
  • Na zaplacení vašich nákladů na bydlení nestačí 30 % vašich příjmů (v Praze 35 %).
  • 30 % vašich příjmů (v Praze 35 %) je nižších než takzvané normativní náklady na bydlení.

Tabulku takzvaných normativních nákladů na bydlení i další detailní informace k příspěvku na bydlení najdete na webu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Potvrzení o nákladech na bydlení vám můžeme posílat automaticky na e-mail. Tuto službu si snadno sjednáte v portále Energie24 . Odpovědi na nejčastější otázky k tomuto tématu najdete tady

Ceny musíme upravit velkému počtu zákazníků, kteří jsou na různých cenících. Navýšení o 15 % u elektřiny a o 50 % u plynu jsou tedy jen průměrné hodnoty zdražení, které se navíc týkají jen základních ceníků. Pokud jste původně měli nějaký akční ceník s fixovanou cenou, která vám teď končí, bude cenový skok bohužel o dost vyšší.

V případě, že jste od nás dostali oznámení o zvýšení ceny, znamená to, že v tuto chvíli cenu fixovanou nemáte, nebo vám právě doba fixace vaší původní ceny končí. Pokud jste měli tarif Komplet elektřina nebo plyn s fixovanou cenou, platila vám fixace jen první smluvní období, tedy 3 roky. Po uplynutí této doby se smlouva vždy automaticky prodlužuje do základního ceníku bez další fixace ceny.


Pokud si přesto nejste jistí, jestli máte zafixovanou cenu, ověřte si aktuální údaje o své smlouvě v zákaznickém portále Energie24

Zdražování cen našim zákazníkům závisí na vývoji cen na velkoobchodních trzích, kde energie nakupujeme. Bohužel v současné době nedokážeme odhadnout, jak se ceny na burzách budou vyvíjet, a proto další zdražování aktuálně nemůžeme vyloučit.

Při změně ceny máte samozřejmě právo smlouvu vypovědět. Myslete ale na to, že dnes je situace na trhu jiná, než na jakou jsme byli zvyklí. Nedoporučujeme vám proto smlouvu vypovědět, dokud nemáte nabídku od jiného dodavatele. Ne každý totiž přijímá nové zákazníky nebo cena může být mnohem vyšší, než jakou vám nabízíme my.

Až když budete mít konkrétní nabídku, rozhodněte se, jestli smlouvu u nás vypovíte. V současné době vám bohužel nic jiného nabídnout nedokážeme, vaši výpověď budeme muset přijmout a vaši smlouvu ukončíme. Pokud nebudete mít zajištěného jiného dodavatele, může se stát, že se vám novou smlouvu nepodaří podepsat včas. Tím se můžete dostat do neoprávněného odběru nebo získáte mnohem horší podmínky.

V případě, že velkoobchodní ceny o něco poklesnou a stabilizují se, snížíme samozřejmě i my ceny energií pro naše zákazníky. Ceny ale vždy upravujeme až s určitou časovou prodlevou, protože energie nakupujeme dopředu, abychom je pro vás měli v dostatečném množství. Na malé tržní výkyvy proto nereagujeme a zabýváme se až dlouhodobějšími trendy. To se týká jak zlevnění, tak ale i zdražení, proto v současné době zdražujeme našim zákazníkům až jako jeden z posledních dodavatelů na trhu.


Pomohly vám informace na této stránce?