
- Systém emisních povolenek (EU ETS) slouží k tomu, aby se v rámci EU postupně snížila produkce skleníkových plynů. Producenti emisí si za každou vypuštěnou tunu CO2 musí koupit povolenku.
- Doteď se povolenky týkaly jen největších producentů skleníkových plynů – elektráren, rafinerií, železáren apod. Od roku 2027 by se měli přidat dodavatelé energií a pohonných hmot.
- Zavedení druhé vlny emisních povolenek (EU ETS 2) může mít vliv na ceny benzínu, nafty, plynu a uhlí. V článku najdete aktuální informace k tématu, abyste byli v obraze a mohli se na situaci připravit.
Jak fungují emisní povolenky
V roce 2005 spustila Evropská unie jako první na světě systém pro obchodování s emisními povolenkami (ETS – Emission Trading System). Podobný systém dnes funguje například v USA (Regional Greenouse Gas Initiative), kde se od roku 2009 zapojilo celkem jedenáct států. Největší trh s povolenkami je aktuálně v Číně a spouštěl se v roce 2021 (China Emissions Trading Scheme).
Cílem emisních povolenek je formou tržního mechanismu finančně zatížit negativní dopad emisí skleníkových plynů a motivovat tak průmyslové podniky k postupnému přechodu na ekologicky udržitelný provoz a obnovitelné zdroje. To má vést ke snížení emisí skleníkových plynů.
Elektrárny, železárny a další energeticky náročná odvětví si musí každý rok nakoupit potřebný počet povolenek, přičemž jedna povolenka umožňuje uvolnit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého (CO2), případně ekvivalent oxidu dusného (N2O) nebo perfluorovaných uhlovodíků (PFCs). Emisní povolenky tak mají jednoduchou logiku – čím víc znečišťujete, tím víc zaplatíte.
EU každý rok snižuje počet v aukcích vydaných povolenek, tím pádem se zvyšuje jejich vzácnost a může se tím zvyšovat i jejich cena na trhu. Firmy je mezi sebou draží a směňují, povolenka funguje podobně jako cenný papír. V momentě, kdy musí podniky do povolenek investovat vysoké sumy, vyplatí se jim zainvestovat spíše do inovací a čistých technologií. Tím sníží své emise a v budoucnu ušetří, protože nebudou potřebovat nakoupit tolik povolenek.
V roce 2020 stála jedna povolenka 25 €/t, v roce 2023 vyšplhala až na 100 €/t. Průměrná cena povolenky v roce 2025 je 72,58 €/t (1 759 Kč).
Aktuální ceny najdete na webu Oenergetice.cz.
Příklad z praxe – švédské ocelárny testují výrobu bez fosilních paliv
Ocelárny SSAB v programu HYBRIT využívají místo uhlí čistý vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Tradiční vysoké pece nahrazuje bezuhlíkový proces, což pro firmu do budoucna znamená menší potřebu nakupovat stále dražší emisní povolenky. První pilotní vodíková pec je v provozu ve městě Luleå.
Kam putují finance získané za povolenky
Výnosy z dražby povolenek se vracejí zpět do členských států EU. Část jde přímo do rozpočtů jednotlivých zemí a od roku 2024 musí být využita do investic pro ochranu klimatu a obnovitelné zdroje. Další část putuje do Modernizačního a Inovačního fondu. Peníze z fondů se poté rozdělují například v programu Nová zelená úsporám, který pomáhá domácnostem, firmám nebo obcím snížit energetickou náročnost budov.
Jelikož se výnosy z povolenek investují do bezemisních technologií, jsou největší producenti skleníkových plynů paradoxně zároveň největšími „investory“ do ochrany klimatu.
 
         
        Emisní povolenky pro domácnosti EU ETS 2
Dosavadní systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) pokrývá asi 38 % všech emisí v EU, zejména v průmyslu a energetice. Aby bylo možné efektivněji snižovat emise i v dalších sektorech, plánuje EU od roku 2027 zavést nový systém EU ETS 2, který bude zpoplatňovat emise z dopravy a vytápění budov.
Základní princip těchto povolenek je stejný jako v případě ETS 1. Cílem je motivovat domácnosti a firmy k investicím do nízkoemisní dopravy, zateplování budov a vytápění tepelnými čerpadly. Program EU ETS 2 by měl přispět k tomu, že v roce 2030 klesnou emise v těchto oblastech o 42 % v porovnání s rokem 2005.
Emisní povolenky ETS 2 se už obchodují jako takzvané budoucí kontrakty na ICE burze, zatím ale s nízkým zájmem. Jejich cena je v současnosti (léto 2025) prakticky shodná s EU ETS, tedy mezi 70-80 €/t. První skutečný obchod na tomto trhu proběhl 6. 5. 2025 za 73,57 €/t pro dodání v prosinci 2028.
O kolik se zdraží benzín, nafta a plyn?
Emisním povolenkám ETS 2 se někdy říká „povolenky pro domácnosti”, ale neznamená to, že by si je v budoucnu kupovaly přímo domácnosti nebo majitelé aut se spalovacími motory. Nákup povolenek se bude týkat dodavatelů paliv.
Systém ETS 2 bude mít na domácnosti dopad nepřímo – pokud dodavatelé promítnou cenu povolenek do koncových cen pohonných hmot a energií. Skutečný rozsah dopadu bude záviset na vývoji trhu a národních kompenzačních opatřeních. Případné změny se můžou nejvíc dotknout lidí, kteří používají auta se spalovacími motory, a domácností vytápějících plynem.
V tuto chvíli nemůžeme přesně spočítat, o kolik korun se mohou ceny fosilních paliv zvýšit.
- Vývoj bude záviset nejen na samotné ceně povolenek na trhu, ale taky na tom, jak rychle a v jaké podobě Česká republika zakotví systém ETS 2 do své legislativy.
- Důležitou roli sehraje i to, zda a jak stát nastaví kompenzační mechanismy pro domácnosti či citlivé sektory, aby zmírnil dopady případného zdražení.
Jak EU chrání obyvatele před zvýšením cen pohonných hmot a energií
Systém ETS 2 počítá s tím, že vysoká cena povolenky může navýšit ceny pohonných hmot a energií natolik, že by způsobila problémy zejména nízkopříjmovým domácnostem, proto stanovil intervenční cenu na 45 €/t za povolenku. Pokud ceny na trhu pokoří tuto hranici, do oběhu se uvolní nové povolenky a jejich cena by se díky tomu měla snížit.
Na ochranu zranitelných domácností, uživatelů dopravy a malých podniků zřídila Evropská unie Sociální klimatický fond, který bude fungovat v letech 2026–2032. Peníze bude fond čerpat z výnosů emisních povolenek. Česká republika takto získá přes 50 mld. Kč a dalších 50 mld. Kč dostane přímo do státního rozpočtu na zmírnění dopadů klimatických opatření. Každý členský stát musí zpracovat vlastní Sociální klimatický plán, kde představí, jak konkrétně bude pomáhat ohroženým domácnostem a firmám.
Plánovaná opatření v rámci klimatického plánu ČR:
- Renovace budov (zateplení, výměna oken aj.) s cílem zvýšení energetické efektivity
- Zajištění nízkoemisního bydlení pro zranitelné skupiny
- Dekarbonizace budov, zajištění přístupu k energii z OZE
- Komunitní energetika
- Jízdenky na hromadnou dopravu
- Sdílená doprava (carsharing)
- Mikromobilita (kola, koloběžky…)
- Nákup nových vozidel (nízkoemisních/bezemisních)
- Cyklistická infrastruktura
(Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR)
EU pomáhá připravit se na situaci s předstihem už posledních 16 let, kdy funguje dotační program Zelená úsporám a navazující Nová zelená úsporám. Díky těmto programům mnoho domácností, včetně těch nízkopříjmových, zatepluje svoje domy, pořizuje si fotovoltaiky, tepelná čerpadla a další opatření, která jim pomáhají snížit náklady na bydlení.
Zavedení EU ETS 2 v České republice
Jaký je současný stav souvisejících zákonů a dalších předpisů:
- Systém ETS 2 je schválený na úrovni EU v rámci balíčku Fit for 55.
- Česká republika ho ale zatím nepřijala do své národní legislativy a usiluje o jeho odklad či úpravu.
Tento postoj má silný politický rozměr, protože otázka zdražování energií patří k citlivě vnímaným společenským tématům. Odklad však může mít z dlouhodobého hlediska negativní dopady.
Emisní povolenky podporují rozvoj ekologických technologií a nové pracovní příležitosti. Země, které ETS 2 přijmou a využijí evropské dotace, získají konkurenční výhodu. Pokud Česko ETS 2 nezavede, přijde také o důležité finance na pomoc ohroženým domácnostem a firmám. Může také odradit investory, kteří chtějí podporovat udržitelné projekty.
Česko na cestě k EU ETS 2
- Září 2024: Ministr životního prostředí Hladík oznámil odložení zavedení povolenek v ČR. Česko nebude tuto normu zatím implementovat. Bude jen u dodavatelů monitorovat spotřebu paliv. Debata o povolenkách se bude týkat až další vlády v roce 2026.
- Listopad 2024: Poslanecká sněmovna schválila novelu o obchodování s emisními povolenkami, která ale neobsahuje systém EU ETS 2 ani opatření k řešení dopadů na nejzranitelnější skupiny obyvatel.
- Prosinec 2024: Česko usiluje o posunutí termínu spuštění programu na rok 2028 nebo později. Senát schválil novelu o emisních povolenkách ETS 2. Vyzval vládu k přípravě studie o socioekonomických dopadech systému.
- Únor 2025: Odbory podporují snahu vlády odložit nebo zrušit emisní povolenky ETS 2. Ministr Hladík se pokouší v EU najít podporu dalších zemí pro změnu nebo odklad zavedení povolenek.
- Květen 2025: Ministerstvo životního prostředí ČR pracovalo na finalizaci Sociálního klimatického plánu. Termín jeho předložení Evropské komisi byl 30. 6. 2025.
- Červenec 2025: Česko podpořilo výzvu 18 států EU k úpravě ETS 2 – požadují cenový strop 45 €/t, dřívější aukce, úpravy tržní rezervy a lepší informování o vývoji cen, aby se předešlo dopadům na domácnosti a firmy.
- Září 2025: Evropská komise vyhověla žádosti České republiky a dalších států a připraví návrh o zastropování cen emisních povolenek ETS 2. Zastropování by mělo chránit před prudkými cenovými výkyvy a zamezit zdražování cen pohonných hmot a plynu.
Mohlo by vás také zajímat:
Jaké jsou (a budou) ceny plynu v roce 2025?


