
- Podle našeho průzkumu z května 2025 mají Češi o elektromobilitě stále řadu předsudků.
- Téměř 60 % lidí by se s elektromobilem neodvážilo vyrazit na delší cestu, 29 % odrazuje od elektrického auta vyšší pořizovací cena a 15 % si myslí, že v Česku není dostatek dobíjecích stanic.
- Přitom realita je dnes úplně jiná – moderní elektromobily zvládnou dojezd až 600 kilometrů, dobití trvá jen desítky minut a síť dobíječek se neustále rozšiřuje.
Jakoukoliv zkušenost s elektromobilem má podle našeho průzkumu z května 2025 zatím jen 36 % lidí – většinou z velkých měst a ve věku 27 až 35 let. I to může být důvod, proč o elektromobilitě mezi lidmi stále koluje řada mýtů.
1. mýtus: elektromobily mají krátký dojezd
Největší obavy ohledně elektromobilů se týkají dojezdů. Z šetření vyplynulo, že 60 % lidí by si netrouflo vyrazit elektromobilem na delší cesty, třeba k moři. Jen 10 % by vyrazilo bez obav.
Mezi lety 2015 a 2020 byl reálný dojezd elektromobilů opravdu jen 150 až 300 kilometrů, takže by se cesta do zahraničí s dobíjecími pauzami dost protáhla. Dnes ale mají moderní elektrická auta běžně dojezd 400 až 600 kilometrů na jedno nabití. Takže na tisícikilometrové trase k moři stačí obvykle dvě nabíjecí zastávky, které by řidič stejně musel udělat kvůli odpočinku.
Dlouhou cestu k moři navíc většinou absolvujete jednou dvakrát do roka, průměrný řidič v Česku najezdí za den jen 30–40 km a průměrná délka jedné cesty je 12 km.
| Proč se čeští řidiči bojí jet elektromobilem k moři: | Co říkají fakta: |
|---|---|
| 28 % se obává krátkého dojezdu automobilu | Dojezd nových elektromobilů je dnes běžně kolem 400–600 kilometrů. |
| 28 % se bojí vybití automobilu v kolonách na dálnici | Při základním plánování se elektromobil v koloně nevybije. Některé aplikace dokonce umí naplánovat trasu s průběžnými zastávkami na dobíjení podle zvoleného dojezdu, takže si „hlídáte baterku“ podobně jako hladinu paliva. |
| 12 % lidí počítá s výrazným prodloužením cesty kvůli dobíjení | U stanic typu UFC (Ultra-Fast Charging) dobijete elektromobil na další stovky kilometrů už za 15–20 minut. |
| 15 % se bojí toho, že nebude umět dobít v zahraničí | Dobíjení funguje napříč Evropou stejně jako v Česku. Například s kartou E.ON Drive nabijete ve více než 120 000 bodech v 9 zemích bez nutnosti registrace nebo jazykových znalostí. |
2. mýtus: dobíječek pro elektromobily je málo
Jeden z největších mýtů je, že v Česku není dostatek dobíjecích stanic. Jen 15 % lidí považuje českou síť dobíjecích stanic za dostatečně hustou. Ve skutečnosti je dnes u nás přes 7 000 veřejných dobíjecích bodů, z toho E.ON provozuje 650 bodů a každých pár dní otevírá nové.
Pro srovnání – podle Ministerstva průmyslu a obchodu je v Česku asi 3 970 veřejných čerpacích stanic pro spalovací auta.
I když si lidé myslí, že síť stále není dostatečně hustá, 58 % respondentů si všimlo, že se za posledních 5 let počet dobíjecích stanic zvýšil. Téměř polovina dotázaných také ví, kde najde dobíjecí stanici v okolí svého bydliště. Síť se rozrůstá rychle i díky dotačním programům, které umožňují stavět stanice i na méně vytížených trasách.
Dobíjecí stanici vyhledáte prostřednictvím online map nebo mobilních aplikací. Například česká mapa kdenabit.cz umožňuje filtrovat podle adresy, typu nabíječky, výkonu, platební metody i poskytovatele. Na základě zadaných kritérií pak zobrazí nejbližší dobíjecí stanice. Některé aplikace, například. E.ON Drive, dokonce ukazují aktuální obsazenost nabíječek v reálném čase, takže si můžete naplánovat trasu bez zbytečných zastávek.
Povinné dobíječky dle zákona
Na rozvoj infrastruktury pro elektromobily myslí i zákon. Od 1. ledna 2025 platí nová povinnost pro vlastníky nebytových budov s více než 20 parkovacími místy instalovat minimálně jednu dobíjecí stanici pro elektromobily. Tato povinnost se vztahuje jak na nové stavby, tak na stávající budovy. Za její nesplnění hrozí pokuta až 400 000 Kč.
3. mýtus: dobíjení trvá příliš dlouho
Nabíjení elektromobilu dnes netrvá tak dlouho, jak si podle průzkumu stále někteří lidé myslí. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes se běžně budují rychlé dobíječky od 150 kW a dokonce se objevují i ultrarychlé stanice s výkonem 400 kW.
U těchto moderních rychlonabíječek doplníte baterii během asi 15–20 minut – akorát tak čas na krátký odpočinek, kávu a toaletu.
Rychlost nabíjení však nezáleží jen na samotné stanici, ale také na možnostech vašeho vozu. Každý elektromobil má své limity – pokud například zvládne nabíjet maximálně výkonem 50 kW, ani připojení k výkonnější stanici mu proces nezrychlí. Nabíječka se automaticky přizpůsobí tomu, co dané auto zvládne.
4. mýtus: dobíjení elektromobilu je drahé
Provoz elektromobilu bývá v průměru levnější než u aut se spalovacím motorem. Přesná výše nákladů samozřejmě závisí na způsobu a místě nabíjení – jiná bude doma (třeba s využitím vlastní fotovoltaiky), jiná u veřejných stanic. V průměru však jeden kilometr vychází zhruba na 1,50 Kč, což je obvykle méně než u vozů se spalovacím motorem.
Cena za dobití elektromobilu se pak liší i podle způsobu platby:
- Nejvíc zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál – každý nákup se zpracovává přes bankovní síť a poskytovatel dobíjecí služby za něj platí poplatek.
- Běžně se využívá spíš nabíjení pomocí čipu, QR kódu nebo aplikace, které bývají levnější také díky věrnostním programům nebo nižšímu tarifu.
Brzy už i klasické platební karty
Do 1. ledna 2027 musí všechny veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily s výkonem 50 kW a více umožnit platby přes terminály akceptující běžné platební karty – tedy platby bez nutnosti předchozí registrace či používání specifických aplikací nebo karet.
Tato povinnost se vztahuje nejen na nově instalované stanice, ale i na ty stávající, a je součástí regulace AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), která má zjednodušit přístup k dobíjecím stanicím v celé Evropské unii.
5. mýtus: elektromobily jsou mnohem dražší než auta se spalovacím motorem
Vyšší pořizovací cena elektromobilů je stále hlavní překážkou jejich pořízení – podle průzkumu odrazuje od koupě 29 % lidí. Rozdíl v ceně nového elektrického vozu oproti ekvivalentu se spalovacím motorem je dnes stále přibližně 200 000 Kč, ale postupně se zmenšuje. A zároveň vzniká i sekundární trh s ojetými elektromobily.
Investice do elektromobilu se vyplatí zejména díky nižším nákladům na provoz, servis a software. Většina řidičů může dobíjet doma přes wallbox nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.
Co ještě ovlivňuje cenu a návratnost u elektromobilu:
- Zvýhodněné parkování – některá města nabízejí elektromobilům zvýhodněné nebo bezplatné parkování, čímž ušetříte klidně tisíce ročně.
- Pokles cen baterií – baterie tvoří největší část nákladů elektromobilu, jejich cena klesá, což postupně snižuje rozdíl oproti ceně aut se spalovacím motorem.
- Sekundární trh s ojetými elektromobily – počet ojetých elektrických vozů rychle roste a jejich cena je výrazně nižší než u nových aut, takže elektromobily jsou stále dostupnější.
- Nižší provozní náklady – elektromobily mají nižší náklady na provoz a servis než vozy se spalovacím motorem, takže úspora nákladů postupně vyrovná rozdíl v pořizovací ceně.
- Rekuperace – při zpomalování pomocí uvolnění plynového pedálu se část energie vrací do baterie. Čím častěji a plynuleji elektromobil tímto způsobem zpomaluje (většinou třeba při jízdě ve městě), tím více energie se zpět získá, což prodlužuje dojezd, snižuje spotřebu energie i frekvenci dobíjecích zastávek, a tedy provozní náklady.
Nedůvěra zatím přetrvává
Pokud by všechny vozy měly stejnou pořizovací cenu i dojezd, podle průzkumu by si plně elektrický vůz pořídilo zatím pouze 9 % Čechů. Ve výběru by u nich zvítězil spíš hybrid, který by zvolilo 31 % respondentů. Čistě benzinový vůz preferuje 29 % a diesel 16 %.


