Vyšší faktura, než jste čekali? Poradíme vám, co s tím

Možných příčin je celá řada, pojďme je společně všechny probrat
Máte vyšší vyúčtování elektřiny, než jste čekali? Na této stránce vám srozumitelně vysvětlíme možné důvody a poradíme, co se s tím dá dělat. Častou příčinou je vysoká spotřeba, o které píšeme v první záložce. Další příčiny vysokého nedoplatku pak rozebíráme v záložce druhé. A nakonec ve třetí záložce se dozvíte, jak probíhá kontrola technikem, pokud si myslíte, že je něco v nepořádku s vaším elektroměrem.
Proč může být vaše spotřeba vyšší?
Častým důvodem vysokého vyúčtování je zvýšení spotřeby v odběrném místě. Poradíme vám, jak zjistit jeho příčinu a jak odběr optimalizovat. Než se pustíte do zadávání reklamace, zvažte prosím, jestli se vás netýká některá z možností popsaných dál v textu.
Máte energeticky náročné spotřebiče
Třeba saunu, vyhřívaný bazén, stavební vysoušeče, bojler nebo velký pultový mrazák. Velkými „žrouty“ jsou taky přímotopy, pokud jimi topíte nesprávně nebo v případě, že vytápíte na příliš vysokou teplotu. Pokud je to možné, doporučujeme jejich používání omezit, mělo by se jednat spíš o doplňkový zdroj tepla.Často pracujete z domova
To znamená, že víc topíte, máte zapnutý počítač a spotřebujete i víc teplé vody.Změnil se počet členů vaší domácnosti
Když se vám například narodí miminko nebo se k vám přestěhuje babička.Rekonstruovali jste domácnost
Zapojovali jste tak stavební stroje s vysokou spotřebou.Máte nezateplený dům
Byla větší zima než loni. Pokud si rádi přitápíte, na spotřebě se to projeví.Objevila se chyba v zapojení elektroinstalace
Pokud máte podezření, že to tak může být, požádejte o kontrolu revizního technika, který vaši elektroinstalaci zapojoval. Právě problémy v zapojení instalace můžou způsobovat vyšší spotřebu.
Tip: Práci revizního technika u nás máte v ceně tarifu Komplet elektřina. Pokud máte tarif Komplet elektřina, který zahrnuje i služby elektrikáře, můžete je využít právě na revizi elektroinstalace. Svůj tarif si snadno ověříte v aplikaci nebo portálu Energie24.
Máte chybně nastavenou fotovoltaiku
Ověřte si u instalační firmy, že je vaše elektrárna správně zapojená. V případě, že máte fotovoltaiku od nás, napište nám prosím na podpora.solar@eon.cz, podíváme se na to společně.Chyby v zapojení tepelného čerpadla
Pokud doma k topení využíváte tepelné čerpadlo, může být problém právě v něm. Obraťte se na firmu, která vám ho instalovala, a požádejte o kontrolu správnosti jeho zapojení. V případě, že máte čerpadlo od nás, napište nám prosím na reklamace.teplo@eon.cz, podíváme se na to společně.Nedávno jste měnili dodavatele
Nejprve si prosím porovnejte souhrnnou spotřebu ze všech faktur. Sečtěte tedy spotřebu z faktury od původního dodavatele a z aktuální faktury od nás. Výsledek porovnejte se spotřebou na poslední faktuře od předchozího dodavatele, která pokrývá celé zúčtovací období. Pokud jsou obě čísla plus mínus stejná, spotřeba se vám nezměnila.
V případě, že jste k nám přešli během posledního roku a ke dni změny jste neudělali samoodečet, určil distributor stav elektroměru odhadem. Je proto možné, že rozložení spotřeby na faktuře přesně neodpovídá skutečnosti. Jestli jste navíc dodavatele změnili před topnou sezónou, může být vyšší vyúčtování způsobené právě tím, že pokrývá období s nejvyšší spotřebou. Pokud máte skutečné stavy elektroměru k datu změny po ruce, fakturu můžete reklamovat.
Postupujte takto:- Stavy nám prosím pošlete e-mailem spolu s informací, že chcete vyúčtování reklamovat.
- My vaši reklamaci předáme distributorovi se žádostí o opravu stavů ke změně dodavatele podle vašich odečtů.
- Není bohužel jisté, jestli distributor váš samoodečet přijme. Pokud totiž měníte dodavatele, samoodečet musíte nahlásit do 5 dnů od změny. Abyste se v budoucnu vyhnuli odhadům ve fakturách, doporučujeme, abyste si ke změnám samoodečty hlásili včas.
Odhad v pravidelné faktuře
Distributor z nějakého důvodu stanovil spotřebu ve vašem vyúčtování odhadem. Abyste se tomu příště vyhnuli, hlaste prosím samoodečty včas. Na této stránce zjistíte, jaké odečty rozlišujeme a jak je zadat. To, že distributor spotřebu odhadl, zjistíte přímo na faktuře. V případě, že jste samoodečet posílali, ale distributor to nezaznamenal, můžete vyúčtování reklamovat e-mailem na info@eon.cz. Pošlete nám prosím svůj EAN nebo číslo faktury a hodnotu samoodečtu. To stejné platí i pro případ, že jste samoodečet neudělali, ale na elektroměru vidíte nižší spotřebu než na faktuře.Váš elektroměr nefunguje správně
Toto se stává velmi zřídka – nejdřív proto zkontrolujte, že se vás opravdu netýká některý z předchozích bodů. V případě, že uplatníte reklamaci, distributor napřed na dálku ověří správnost měření a případně k vám vyšle technika. Pokud se vám bude i potom dál zdát, že elektroměr nefunguje, jak by měl, můžete požádat o jeho technické přezkoušení na e-mailu info@eon.cz. Myslete ale na to, že když se závada neprokáže, budete muset uhradit veškeré náklady na přezkoušení sami.
Tip: Záleží nám na tom, abyste energetice rozuměli a a měli přehled o možnostech úspor. Proto pro vás už 10 let připravujeme rady, jak na energiích ušetřit.
Co dalšího, kromě vysoké spotřeby, může způsobit velký nedoplatek?
Nesprávně nastavené zálohy
Ujistěte se prosím, že zálohy hradíte podle jejich předpisu, a zvažte, jestli jsou dostatečné. Připravili jsme pro vás přehledný návod, jak si svoje zálohy jednoduše upravíte.Změna v celkové ceně elektřiny
Nejprve si prosím porovnejte minulou fakturu a tu aktuální, abyste zjistili, jestli se vám změnila cena za MWh. Pokud si nejste jistí, kde ceny hledat, podívejte se na vysvětlení faktury. Stát navíc každý rok upravuje cenu distribuce. Na faktuře ji najdete jako položku „Platby za související služby v elektroenergetice“. I o ní píšeme v našem vysvětlení. Může se také stát, že se změnila vaše cena za dodávku elektřiny, protože vám skončila výhodná fixace. Všechno se dá vyčíst z faktury, naše vysvětlení vám s tím pomůže.Vaše aktuální fakturační období spadá převážně do topné sezóny
Když do tohoto období (například od října do března) spadá celá topná sezóna, vaše zálohy nemusely stačit na pokrytí spotřeby, která je během ní zpravidla nejvyšší.Nesprávná distribuční sazba
Jestli jste si zatím u všech bodů řekli, že se vás netýkají, zkontrolujte s námi ještě nastavení distribuční sazby. Co to je, jaké distribuční sazby existují, pro koho se hodí a jaké jsou podmínky pro jejich přiznání zjistíte na této stránce.Nesprávná hodnota jističe
Na vině vyššího vyúčtování může být i nevhodná hodnota jističe. Na této stránce se dočtete, jak ji můžete změnit.Bonus v předchozí faktuře
V případě, že si porovnáváte současnou fakturu s předešlým obdobím, rozdíl může být daný bonusem zohledněným ve starší faktuře. Ten snížil předchozí vyúčtování, takže se to stávající zdá vyšší.