E.ON Rádce

S úsporami energií, chytrou domácností nebo ekologickou dopravou rádi poradíme všem

Na co dát pozor při volbě osvětlení?

  • Při volbě typu světla je nutné zvážit, k jakému účelu bude světlo sloužit a podle toho zvolit zdroj s příslušnou barevnou teplotou.
  • Pozor si dejte na modrou složku světla, má negativní vliv na spánek a z dlouhodobého hlediska může být škodlivá.
  • Preferujte kvalitnější LED žárovky, jejichž světlo je přirozenější.  

LED žárovky mají dlouhou životnost a jsou úsporné. Jejich nevýhodou ale je ve srovnání s klasickými světelnými zdroji větší produkce modrého světla. Modrá složka světla totiž může u citlivějších osob vyvolat i poruchy spánku. Modré světlo však lze omezit vhodnou volbou žárovek a stínidla a rovněž také dodržováním několika jednoduchých pravidel.

Barva světla je zásadní pro pocit pohodlí

Do místností, v nichž se očekává větší aktivita (pracovna, dílny, kuchyně, dílna), můžete volit i studenější bílé světlo (barevná teplota 6000 – 7000 K), do obřího pokoje volte raději teplé bílé světlo (okolo 3500 K), teplé žluté světlo s barevnou teplotou okolo 2700 – 3000 K se pak hodí například do ložnice.

Barevné teploty světla

Barva světla Barevná teplota Psychické účinky Použití
Teplá žlutá 2700 – 3000 K Relaxační

Ložnice, obývací pokoj, relaxační a odpočinkové místnosti

Teplá bílá okolo 3500 K Teplo, pohodlí Obývací pokoj, společné firemní prostory
Bílá 6000 – 7000 K Stimulační, aktivizující Pracovny, dílny, kuchyně

Pro dílnu a firemní provozovny se hodí studené bílé světlo

Prostory, kde se pracuje a kde se očekává soustředění, je dobré osvětlit studeným bílým světlem, které stimuluje lidskou aktivitu a mozek. Naopak teplejší barvy se hodí spíš do relaxačních prostor a provozoven služeb, kde je vyžadován spíše klid a odpočinek zákazníků (wellnes centra, kadeřnictví). Ve výrobních a kancelářských prostorech se běžně používají trubicové zářivky, i sem však začínají pronikat moderní LED světelné zdroje. Důvodem jsou kromě úsporného provozu také nízké nároky na průběžnou údržbu a lepší ergonomie, protože LED světla je možné lépe směrovat tam, kde je osvětlení nejvíce potřeba.       

Večer v kanceláři? Pozor na monitory, tablety a mobily

Na obrazovce tabletu či počítače je dobré večer snížit jas na co nejmenší, přesto stále pohodlnou, hodnotu. Při sledování obrazovky se také doporučuje mít v místnosti ještě další zdroj tlumeného světla. Pokud vás trápí přecitlivělost očí a trávíte u obrazovek velkou část dne, můžete se chránit pomocí speciálních brýlí, které odráží a filtrují část modrého světla. Na českém trhu jsou dostání již od několika značek v různém designovém provedení. Ceny se pohybují od 700 do 2 000 Kč.

Ušetřete s námi i tisíce korun ročně za energie. Požádejte si o nezávaznou nabídku dodávek energií. Všechno "papírování" vyřešíme za vás!

Nedostatek světla způsobuje deprese

Nedostatek jasného bílého světla, kterému máme být přirozeně vystaveni přes den, může vyvolávat tzv. zimní deprese (SAD). Jako léčba se v těchto případech nasazuje světelná terapie. Terapie používá simulátory slunce, které produkují velmi jasné světlo (kolem 10 000 lux). Díky každodenní aplikaci světlo v těle snižuje hladinu hormonu melatoninu a naopak zvyšuje produkci serotoninu a dalších neurotransmiterů. U více než 80 % pacientů to má za následek ústup či alespoň výrazné zmírnění většiny příznaků SAD.

Večer intenzitu světla snižte

Pro udržení dobré psychické i fyzické kondice je nutný dostatek světla. Světlo potřebujeme hlavně během dne a v časných večerních hodinách, později bychom na jeho intenzitě měli spíše ubírat. Vhodné jsou lampy s tlumenějším světlem a slabšími žárovkami. Intenzivnímu, tedy namodralému, světlu jsme vystaveni nejen skrze LED osvětlení, ale také obrazovky počítačů, tabletů a mobilních telefonů. Proto je zejména večer vhodné užívání těchto přístrojů omezit. Barevná teplota večerního světla by neměla přesahovat 3 000 K.

Zeptejte se nás

Vaše dotazy nás zajímají a naši specialisté Vám rádi zdarma a nezávazně poradí.

Informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně způsobu podání námitky, jsou uvedeny v sekci Ochrana osobních údajů.