E.ON Rádce

S úsporami energií, chytrou domácností nebo ekologickou dopravou rádi poradíme všem

Co je greenwashing a na co si dát pozor?

Česká republika Etika Životní prostředí Tipy pro firmy
  • Některé firmy se snaží vylepšovat svůj obraz falešnými nebo lživými ekologickými kampaněmi. Takovému jednání říkáme greenwashing.
  • Tyto společnosti například své produkty označují neautorizovanými certifikáty, vyzdvihují jednu ekologickou aktivitu a zamlčují ostatní škodlivé činnosti nebo využívají agresivní obrazovou kampaň.
  • Svůj obraz se snaží vylepšit hlavně kvůli rostoucí poptávce zákazníků po ekologických produktech.

Greenwashing bychom mohli přeložit jako „zelené vymývání mozku”. Bohužel ho většinou nepoznáte na první pohled, proto je zásadní si informace vždycky ověřovat. Mějte přitom na paměti několik základních pravidel:

  • Zajímejte se o to, jestli certifikát na výrobku zaštiťuje věrohodná instituce, ideálně vědecká autorita.
  • Dát před název výrobku předponu bio- nebo eko- je snadné, dostát této kvalitě je ale něco jiného.
  • Pokud na obalu nevidíte konkrétní podíl recyklované suroviny, může jít klidně jen o 1 %.
  • Produkty s obsahem freonu se dneska nesmí vyrábět ze zákona. Není tedy třeba se s tím chlubit v reklamě.
  • Neexistuje nic jako zdravější cigarety nebo méně škodlivý alkohol.

Greenwashing: Je zelená opravdu zelená?

Z celosvětového průzkumu agentury Nielsen z roku 2015 vyplývá, že 66 % zákazníků by si tehdy klidně připlatilo za takzvaně udržitelné značky. O výrobky šetrné k naší planetě je mezi zákazníky zájem. A výrobci to moc dobře vědí.

Jak se ale zdá, je pořád jednodušší, rychlejší a levnější měnit jen marketingový obraz své značky. Společnost TerraChoice Environmental Marketing totiž zjistila, že 98 % údajně ekologických výrobků využívá v kampaních některou z forem greenwashingu. Zásadní proměna samotného podnikání tedy spoustu firem teprve čeká. Své o tom ví třeba automobilky nebo producenti fosilních paliv.

Ověřování informací je základ

Všichni asi víme, že reklamní kampaně mají tendenci realitu trošku vylepšovat. Nemusí úplně lhát, ale předkládají nám informace, které firmu staví do dobrého světla. My jako zákazníci tedy musíme zapojit selský rozum a údaje si ověřovat z nezávislých zdrojů. Protože jen tak můžeme bojovat se zavádějícími informacemi.

Záleží vám na životním prostředí? Začnete využívat zelenou elektřinu od E.ONu. Zelená elektřina je vyrobená výhradně z obnovitelných zdrojů primárně od českých výrobců. A navíc je o deset procent levnější, takže s elektřinou z obnovitelných zdrojů dokonce ušetříte!