Veřejná dobíječka E.ON: Energie pro všechny

18. 8. 2020 Martin Kužel
3 min. čtení
V pár bodech
Máte ve firmě dobíječku pro zaměstnance? Případně pro své osobní použití? A přemýšleli jste někdy o tom odemknout ji veřejnosti, a proměnit ji tak v další zdroj příjmů? Se službou Veřejná dobíječka společnosti E.ON je to nyní snazší než kdy dřív.

Provozujete-li restauraci, hotel, prodejnu nebo zkrátka podnik, před nímž zákazníci parkují každý den nebo který se nachází v blízkosti rušného silničního tahu, může být Veřejná dobíječka službou přesně pro vás. Počet návštěvníků, kteří na místo nebo kolem pojedou právě elektromobilem, se bude do budoucna pouze zvyšovat. A právě jim můžete nad rámec svých běžných služeb nabídnout ještě možnost dobíjení. Jak vysvětluje Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services společnosti E.ON:

„Vhodná jsou například místa na hlavních tazích, hotely, zámky, zoologické zahrady nebo lokality, kde lidé tráví více času, jako třeba obchodní domy, zábavní centra a podobně. Všichni se mohou díky službě Veřejná dobíječka stát pro řidiče elektromobilů rázem mnohem atraktivnějšími. Jak sami ze zkušenosti víme, pokud elektromobilem jezdíte, tak si místa a především hotely, kam se vypravíte, vybíráte i podle toho, zda je poblíž dobíjecí stanice.“

Pro stanice staré i nové

Základem všeho je vlastnictví dobíjecí stanice, která je kompatibilní se softwarem společnosti E.ON. V takovém případě je ke zprovoznění služby zapotřebí v podstatě jen přidání propojení se systémem E.ON, a můžete začít fungovat. Ani pokud ve svém podniku žádnou dobíjecí stanici nemáte, si však nemusíte zoufat – v rámci služby Veřejná dobíječka je možné nechat si dodat stanici zbrusu novou. O veškeré práce, jako je dodání, zapojení a další montáž, se postará přímo E.ON. Zájemce si může vybrat z široké škály od běžných AC stanic, přes stanice rychlodobíjecí, až po ty ultra rychlé. Podle toho, pro jaký typ se zákazník rozhodne, se také odvíjí doba realizace a požadavky na instalaci.

„U AC stanic, tedy wallboxů nebo sloupového typu, lze mít stanici instalovanou a v plném provozu zhruba do 10 týdnů, pokud jsou veškeré prvky na skladě, tak i dříve. Má-li zákazník zájem o rychlodobíjecí stanice a ultra rychlé dobíječky, bude doba realizace delší, zhruba kolem půl roku, hlavně kvůli nutnosti získání územního souhlasu,“ popisuje Helena Švejdová.

V prvotní fázi dojde k posouzení lokality z hlediska dostupnosti potřebné energie, aktuální elektroinstalace a případných úprav. Připraví se také podklady pro úpravy stavebního charakteru ve formátu vhodném pro všechny zúčastněné autority, z nichž následně vyplyne prvotní rozpočet. Náklady se odvíjejí především od vybraného typu stanice a pohybují se v rozmezí desítek tisíc až po několik milionů v případě ultrarychlé dobíječky.

Hlavní je být vidět

Provoz stanice jako takový zůstává v podstatě celý, včetně registrací zákazníků, plateb, fakturací i veškeré komunikace kolem dobíjecích služeb, v rukou společnosti E.ON, za což je účtován individuální roční paušál v řádu několika tisíc ročně. Provozovatel stanice si pouze sám určí cenu, za kterou budou zákazníci na jeho stanici dobíjet, a o zbytek se nestará. Kromě vedlejšího příjmu má však Veřejná stanice ještě jeden přínos.

Jak říká Jaroslav Kučera, který podniká v Soběslavi a službu Veřejná dobíječka začal využívat jako první v republice: „Vlastním stanici STK s autoservisem a muzeem veteránů. Chtěl jsem pořídit do areálu firmy dobíječku jako službu zákazníkům. Tady mám výhodu, že se téměř o nic nemusím starat. Jsme vidět a může k nám jezdit i veřejnost.

A právě o to jde – být vidět. Začleněním dobíjecí stanice do služby Veřejná dobíječka se z ní totiž stane partnerská stanice E.ON Drive. To znamená, že se objeví v aplikaci vedle všech dalších veřejných stanic. Doslova se „rozsvítí“ na mapě, kterou mají všichni uživatelé k dispozici, bude na ní možné dobíjet prostřednictvím dobíjecí karty E.ON a kromě nové zajímavé nabídky pro stávající zákazníky může svému provozovateli snadno přilákat také zákazníky nové. E.ON je navíc skrze platformu Hubject propojen s několika zahraničními partnery, jejichž počet se neustále rozrůstá a jejichž zákazníci mohou pohodlně dobíjet v celé tuzemské síti E.ONu. A to už je poměrně zajímavá úvaha. 

Služba, která je velmi úspěšná zejména v severských zemích, byla v Česku společností E.ON uvedena do provozu během května a v současnosti je na našem území již 15 instalovaných stanic.  Jak celou věc shrnuje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services:

„Je nesmírně důležité, že zákazníkovi zajistíme všechny dostupné služby od poradenství, přes instalaci, až po správnou údržbu a servisní linku 24/7. Může se to zdát jako banální záležitost, ale bohužel na českém trhu operují společnosti, které s provozem veřejných stanic nemají žádné reálné zkušenosti a pak se stává, že někdo provozuje stanici, kterou nikdo nenavštěvuje a která nesplňuje základní bezpečnostní požadavky. Samozřejmostí naší služby je i viditelnost dané stanice v infotainmentech vozidel, navigačních a mapových podkladech, a dokonce i napojení na mezinárodní dobíjecí síť. Kombinace těchto služeb pak dělá z veřejné dobíječky výhodnou investici s rychlou dobou návratnosti, která podpoří hlavní business majitele.“

Související články

Slunce pod kapotou: Solární nabíječká není sci-fi
Ideál ekologické jízdy, tedy nabíjet elektromobil čistou energií z obnovitelných zdrojů, není díky nabíječkám se solárními panely nedosažitelný. Má svá omezení, ale pro řadu situací je řešením tak perfektním, až jednoho zarazí, že podobné nabíječky už dávno nevidíme na každém rohu.
Víc najdete zde
Lithium: Dobrý sluha, ale zlý pán?
Lithium známe a využíváme už několik set let, středobod naší pozornosti z něj ale udělala až doba přenosné elektroniky. Kdysi celkem nenápadný kov se znenadání stal žádanou komoditou a jeho spotřeba roste doslova raketovým tempem. Zcela pochopitelně se tedy začínají objevovat otázky, jaké má jeho těžba a zpracování důsledky. A jestli za ten zázračný materiál neplatíme až příliš velkou cenu.
Víc najdete zde