Otestovali jsme za vás: jaké jsou reálné náklady na provoz elektromobilu

8 min. čtení

S elektrickou dodávkou projíždí Evropu. Kolik ho stojí roční provoz?

  1. Novou elektrickou dodávku Volkswagen ID. Buzz Cargo s dojezdem 400 km si koupil v roce 2022 a používá ji výhradně na dlouhé trasy.
  2. S Ondřejem Darvašem jsme probrali, kolik ho reálně provoz elektromobilu stojí. Jedna kWh ho vychází na cca 10 Kč a spotřebu se snaží udržet do 20 kWh na 100 km.
  3. Celkové roční náklady vychází na zhruba 2 až 3 Kč/km. Čtěte, co všechno ovlivňuje spotřebu i jak Ondřej plánuje cesty s ohledem na nabíjení.

Dlouhé trasy, žádné popojíždění po Praze

Ondřej Darvaš si elektrickou dodávku Volkswagen ID. Buzz Cargo pořídil v roce 2022, v tu dobu sám u Volkswagenu pracoval. Při plné baterii s kapacitou 77 kWh má dojezd zhruba 400 km. Auto ho vyšlo na 1,3 milionu Kč

Dodávku má upravenou na obytnou verzi a využívá ji výhradně na delší cesty po Česku i evropských zemích.

„S přítelkyní jsme už projeli velkou část západní Evropy – Dánsko, Německo, Francii nebo Španělsko. Na popojíždění po Praze dodávku nevyužívám vůbec,” říká Ondřej a vyvrací častou mylnou představu, že elektroauto slouží jen na krátké cesty po městě.

Když dodávku vybíral, uvažoval i nad klasickým autem se spalovacím motorem. Elektromobil už nicméně používal jako služební vozidlo a říká, že když si elektroauto jednou vyzkoušíte, už se vám do auta se spalovacím motorem nechce – je to prý jako kdybyste srovnávali walkman a iPhone. 

Nabíjí pouze na veřejných dobíječkách 

Ondřej vysvětluje, že spotřeba jeho Volkswagenu dost závisí na stylu jízdy, profilu trasy i rychlosti – obvykle se ji snaží udržovat do 20 kWh na 100 km. 

„Když jedu rychleji, třeba na na dálnici, je spotřeba elektřiny o trochu vyšší a dodávka má nižší dojezd. Vliv má i venkovní teplota, pokud mám zapnutou klimatizaci nebo vytápění, spotřeba opět o něco stoupá,” říká.

K nabíjení dodávky, se kterou ujel už přes 63 tisíc kilometrů, využívá pouze veřejné dobíječkywallbox doma nemá. Říká, že princip stanovení cen je napříč západními zeměmi Evropy dost podobný a ceny se zásadně neliší – pomalé nabíjení vychází oproti rychlému vždy výrazně levněji. Zatímco ultrarychlé nabíjení vyjde minimálně o 50 % dráž, pomalé nabíjení je někdy dokonce i zadarmo.

Ondřej má propočítané, že v Česku ho plné nabití baterie (s kapacitou 77 kWh) u pomalé nabíječky vyjde na přibližně 500 až 600 Kč. Trvá to zhruba čtyři až pět hodin. Za rychlé nabití, do 20 minut, platí zhruba 1 000 Kč. Když to přepočteme na cenu za kWh, jedno plné nabití se pohybuje zhruba mezi 7 Kč a 13 Kč. 

Baterkový stres ho už netrápí

Než Ondřej vyrazí na cestu, v aplikacích si najde dostupné dobíječky, ať už v E.ON Drive nebo jiné aplikaci. Pokud někde s přítelkyní zůstávají celý den nebo přes noc, preferuje nabití na pomalé nabíječce. Když se ale chtějí rychle přemístit a jedou třeba po dálnici, volí rychlou nabíječku.

Říká, že na současnou infrastrukturu nabíječek si nemůže stěžovat – nabíječku najde v západní Evropě téměř v každé vesnici. Vzpomíná ale, že při svých prvních cestách s elektromobilem tzv. „baterkový stres“ prožíval.

„Ze začátku jsem měl oči na stopkách. Sledoval jsem, jak jdou procenta baterky dolů, a chvíli mi trvalo, než jsem navnímal, kolik kilometrů to auto ujede třeba na 2 % baterky. Musíte si na to zvyknout, teď už to vůbec neřeším,” vysvětluje. Překvapila ho například i první cesta do Alp, kde byl profil trasy s častým klesáním a stoupáním. „Baterie se vybíjela rychleji – nicméně když jedete dolů, tak auto rekuperuje a vyrábí elektřinu, takže je to pak zase v pohodě.”

Nenákladná údržba

Velkou výhodou elektrické dodávky je podle Ondřeje i to, že se o ni nemusí téměř vůbec starat. Neřeší výměnu oleje, filtru, svíček ani další typické úkony pro auto se spalovacími motory – celková údržba ho společně s myčkou a přezutím vyjde na několik stovek ročně. 

Na servisní prohlídce zatím technici z Volkswagenu nenarazili ani na žádné opotřebení, například u brzd. Díky rekuperaci není brzdový systém namáhaný tolik jako u auta se spalovacím motorem a brzdové destičky není třeba měnit tak často.

Po třetím roce nevnímá Ondřej ani žádné opotřebení baterie – nevšiml si žádných rozdílů například v dojezdu nebo rychlosti dobíjení. 

„Jelikož jsem pracoval u Volkswagenu, vím, že zhruba před pěti lety dávali záruku na ujeté kilometry a počet nabíjecích cyklů – a ukazovalo se, že se ty baterky opotřebovávají mnohem méně, než je garance. Servis baterie řešil maximálně kvůli tomu, že byly poškozené například kvůli nehodě.”

Ušetří za parkování a podívá se do metropolí

Ondřej bydlí v Praze a před domem parkuje zatím zdarma – tuto výsadu pro elektromobily nicméně plánuje město v dohledné době zrušit. Mezi další úlevy patří dálniční známka (stojí více než 2 tisíce Kč), kterou auta poháněná elektřinou v Česku nemusí platit.

V zahraničí je velkou výhodou elektromobilu to, že s ním můžete vjet do center velkoměst, ve kterých platí zóny s nulovými emisemi. Jde třeba o Paříž, Milán nebo Hamburk. Ondřej se takto naposledy podíval do centra Barcelony.

Ne/výhody elektromobilu

  1. Mezi přednosti elektromobilu patří komfort řízení, auto jede tiše a bez vibrací, či výkon. Ondřej říká, že bez problému předjede jakéhokoliv řidiče ve městě a chválí si i dynamické zrychlení na dálnici. Výhodou je samozřejmě i násobně nižší produkce emisí.
  2. Za nevýhodu považuje Ondřej hlavně čas potřebný k nabití auta. Ačkoliv na jeden zátah ujede elektromobil klidně 300 kilometrů, auto musíte na delších trasách nabíjet – což i u rychlých nabíječek pořád zabere o dost víc času (minimálně 20 minut), než když tankujete palivo.

Dražší může být havarijní pojištění

Ondřej říká, že na stanovení ceny pojištění se aplikují standardní podmínky, na povinné i havarijní, a pojistka odpovídá cenovce daného auta. „Žádné velké rozdíly v tom neregistruji, záleží na typu auta, těžko se to srovnává. O něco dražší může být havarijní pojištění kvůli baterii, která je na tom elektomobilu nejdražší položkou,” dodává.

Shrnuto a podtrženo

Když spočítáme, jaké má Ondřej hlavní náklady na provoz elektromobilu, včetně nabíjení, vychází to odhadem na 45 až 65 tisíc Kč ročně. Náklady na provoz jsou tedy cca 2 až 3 Kč/km, zatímco u auta se spalovacím motorem se běžně pohybují okolo 7 až 8 Kč/km – tedy třikrát víc.

Položka
Roční odhad (při 20 000 km/rok)
Elektřina (nabíjení)
28 000–35 000 Kč
Údržba a servis
500–1 500 Kč
Automyčka (pravidelná údržba)
1 500–3 000 Kč
Pojištění (povinné + havarijní)
15 000–25 000 Kč
Dálniční známka (ČR)
0 Kč 
Parkování v Praze
0 Kč
Celkem
45 000–65 000 Kč

Odhad počítá s průměrnou spotřebou 20 kWh/100 km a cenou nabíjení 7–13 Kč/kWh.

Mohlo by vás také zajímat:

Jaké jsou výhody a nevýhody elektromobilů
Za elektromobil ušetříte na provozu a servisu.
Víc najdete tady
Kde najdu dobíjecí stanice pro elektromobily
Síť veřejných dobíjecích stanic se v ČR každoročně rozšiřuje.
Víc najdete tady
Kolik stojí nejlevnější elektromobil? Cena vás překvapí
Elektromobily má o čtvrtinu nižší provozní náklady oproti spalovacím motorům.
Víc najdete tady