Na co dát pozor při volbě osvětlení?

  1. Při volbě typu světla si rozmyslete, k jakému účelu bude světlo sloužit a podle toho si vyberte žárovku s příslušnou barevnou teplotou (informaci najdete na obalu).
  2. Pozor si dejte na modrou složku světla, má negativní vliv na spánek a z dlouhodobého hlediska může být škodlivá. Větší podíl modré složky má bílé světlo LED žárovek.
  3. Preferujte kvalitnější LED žárovky, jejichž světlo je přirozenější.

LED žárovky mají dlouhou životnost a jsou úsporné. Jejich nevýhodou ale je ve srovnání s klasickými světelnými zdroji větší produkce modrého světla. Modrá složka světla totiž může u citlivějších osob vyvolat i poruchy spánku. Modré světlo však lze omezit vhodnou volbou žárovek a stínidla a rovněž také dodržováním několika jednoduchých pravidel.

Barva světla je zásadní pro pocit pohodlí

Do místností, v nichž se očekává větší aktivita (pracovna, dílny, kuchyně, dílna), můžete volit i studenější bílé světlo (barevná teplota 6000 – 7000 K), do obývacího pokoje volte raději teplé bílé světlo (okolo 3500 K), teplé žluté světlo s barevnou teplotou okolo 2700 – 3000 K se pak hodí například do ložnice.

Barevné teploty světla

Barva světlaBarevná teplotaPsychické účinkyPoužití
Teplá žlutá2700 – 3000 KRelaxační

Ložnice, obývací pokoj, relaxační a odpočinkové místnosti

Teplá bíláokolo 3500 KTeplo, pohodlíObývací pokoj, společné firemní prostory
Bílá6000 – 7000 KStimulační, aktivizujícíPracovny, dílny, kuchyně

Pro dílnu a firemní provozovny se hodí studené bílé světlo

Prostory, kde se pracuje a kde se očekává soustředění, je dobré osvětlit studeným bílým světlem, které stimuluje lidskou aktivitu a mozek. Naopak teplejší barvy se hodí spíš do relaxačních prostor a provozoven služeb, kde je vyžadován spíše klid a odpočinek zákazníků (wellnes centra, kadeřnictví). Ve výrobních a kancelářských prostorech se běžně používají trubicové zářivky, i sem však začínají pronikat moderní LED světelné zdroje. Důvodem jsou kromě úsporného provozu také nízké nároky na průběžnou údržbu a lepší ergonomie, protože LED světla je možné lépe směrovat tam, kde je osvětlení nejvíce potřeba.

Večer v kanceláři? Pozor na monitory, tablety a mobily

Na obrazovce tabletu či počítače je dobré večer snížit jas na co nejmenší, přesto stále pohodlnou, hodnotu. Při sledování obrazovky se také doporučuje mít v místnosti ještě další zdroj tlumeného světla. Pokud vás trápí přecitlivělost očí a trávíte u obrazovek velkou část dne, můžete se chránit pomocí speciálních brýlí, které odráží a filtrují část modrého světla. Na českém trhu jsou dostání již od několika značek v různém designovém provedení. Ceny se pohybují od 700 do 2 000 Kč.

Neplaťte za energii víc, než musíte 

U nás můžete ušetřit i tisíce korun ročně. Vybereme pro vás ideální tarif, pomůžeme vám s přechodem k nám a zařídíme samozřejmě i veškerou administrativu.

Více informací

Nedostatek světla způsobuje deprese

Nedostatek jasného bílého světla, kterému máme být přirozeně vystaveni přes den, může vyvolávat tzv. zimní deprese (SAD). Jako léčba se v těchto případech nasazuje světelná terapie. Terapie používá simulátory slunce, které produkují velmi jasné světlo (kolem 10 000 lux). Díky každodenní aplikaci světlo v těle snižuje hladinu hormonu melatoninu a naopak zvyšuje produkci serotoninu a dalších neurotransmiterů. U více než 80 % pacientů to má za následek ústup či alespoň výrazné zmírnění většiny příznaků SAD.

Večer intenzitu světla snižte

Pro udržení dobré psychické i fyzické kondice je nutný dostatek světla. Světlo potřebujeme hlavně během dne a v časných večerních hodinách, ale později bychom na jeho intenzitě měli spíše ubírat. Studené světlo vhodné do pracovny totiž obsahuje velký podíl modré složky. A tu moc večer nechceme, protože modré světlo způsobuje nespavost. Intenzivnímu, tedy namodralému, světlu jsme vystaveni nejen skrze LED osvětlení, ale také obrazovky počítačů, tabletů a mobilních telefonů. Proto je zejména večer vhodné užívání těchto přístrojů omezit. Večer si tedy sviťte teplým světlem nižší intenzity. A hodinu před spaním bychom se neměli dívat do displeje mobilu a na monitory počítačů.

Pokud chcete, může vyzkoušet také takzvané biodynamické osvětlení. Jedná se o chytré žárovky, které přes den svítí jasněji a více bíle, ale večer svou intenzitu svícení sami sníží a barvu světla změní na teple oranžovou. Díky tomu by takové osvětlení mělo být méně škodlivé pro váš spánek.  Biodynamické žárovky jsou sice poměrně drahé, ale nabízí obvykle i další komfortní možnosti regulace třeba pomocí mobilního telefonu.    

Využívejte zelenou elektřinu od E.ONu 

Záleží vám na životním prostředí? Začněte využívat naši zelenou elektřinu. Ta pochází výhradně z obnovitelných zdrojů a nakupujeme ji především od českých výrobců. Tak honem, přejděte s námi na zelenou!

Více informací

Mohlo by vás také zajímat: