Jak česká rozvodka utáhne elektromobily?
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/byznys%20a%20energie/2020_1%20a%c5%be%206/__variants/eon200a_rozvodka_elektromobily_01$480-252-1x$.jpg?guid=3d9337bd-509e-489a-9c2b-ecff0440ee62&last-modified=637786427981497261)
Rozvodná soustava v Česku je stabilní a kvůli většímu zatížení, které by mělo na svědomí dobíjení elektromobilů, rozhodně nárazově nezkolabuje. Potvrzuje to i Zpráva o sledování trhu z roku 2017 společnosti ČEPS, provozovatele přenosové soustavy na našem území. V ní se uvádí, že v České republice nejsou tzv. úzká místa, která by ke vzniku přetížení mohla vést. Česká rozvodná síť je připravena na vyšší zátěž i díky historické průmyslové tradici. Navíc se do jejího rozšiřování a údržby každoročně investují miliardy korun.
„Výpadky jsou vyjma kalamitních stavů a výluk už jen opravdu výjimečné. Myslím, že česká přenosová soustava je něco, na co můžeme být i ve srovnání s okolními státy velmi pyšní,“ myslí si šéfredaktor časopisu Hybrid Jan Horčík.
Elektrické podniky investují do údržby a rozvoje distribučních sítí ročně miliardy korun. ČEZ rozpustil v nových sítích od roku 2005 přes sto dvanáct miliard, společnost E.ON jen v průběhu roku 2019 čtyři miliardy. Za poslední tři roky se v Česku postavilo 118 kilometrů přenosových vedení, což je ve srovnání například s Německem o třetinu rychlejší postup.
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/byznys%20a%20energie/2020_1%20a%c5%be%206/__variants/eon200a_rozvodka_elektromobily_03$480-530-1x$.jpg?guid=0ffcdf68-a276-4093-b73a-df9ad6d855d8&last-modified=637786428672174793)
„Nezáleží přece na tom, zda se nově k síti připojují nové obchody či továrny, tisíce nových malých elektráren jakožto výroben, nebo tisíce nových spotřebičů, což mohou být právě elektromobily. Energetické firmy musejí zajistit, že sítě budou fungovat v každém okamžiku,“ vysvětluje Horčík.
Bezpečně a bez výkyvů
Němečtí experti očekávají, že spotřeba elektřiny v zemi se zvýší cca o 2,5 terawatthodin ročně za každý milion elektromobilů. V naší zemi je podobné číslo prozatím nereálné – optimistické předpovědi pro rok 2020 počítají s prodejem okolo 3 500 elektřinou poháněných vozů, přičemž do roku 2030 se uvažuje o celkovém počtu zhruba čtvrt milionu e-aut na českých silnicích.
Přípravy na masovější příkon k pohánění elektrických vozů už nicméně probíhají. Norsko, jakožto jeden z pionýrů elektromobility v Evropě, narazilo v počátečních krocích zejména na problém s proudovými rázy v distribuční soustavě elektřiny, způsobujícími poklesy napětí v síti. Na základě těchto zjištění proběhlo od 14. listopadu do 15. prosince 2017 pod záštitou E.ON měření zpětného vlivu nabíjení elektromobilů na nabíjecí stanici u nákupního centra v Jihlavě.
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/byznys%20a%20energie/2020_1%20a%c5%be%206/__variants/eon200a_rozvodka_elektromobily_02$480-530-1x$.jpg?guid=6c8a1643-c4d0-4221-a922-dbc3e6fb04fa&last-modified=637786428481820124)
Největší krátkodobou zátěž budou bezesporu představovat rychlonabíječky, tedy stanice využívající stejnosměrného proudu (tzv. DC neboli direct current stanice), které mohou pracovat s výkony až ve stovkách kilowattů. Pokud jich bude na jednom místě více, půjde o relativně významný odběr, kterému je potřeba danou lokaci přizpůsobit. „Stanice se střídavým proudem (tzv. AC neboli alternating current) budou představovat spíše stabilní dlouhodobou zátěž s výkony v řádu nižších desítek či jednotek kilowatt,“ dodává Horčík.
Běžně se předpokládá, že majitelé e-aut budou nabíjet především na tzv. noční proud, i tak ale bude náhlé připojení tisíců jednotek potřeba kompenzovat. Vrcholy se očekávají dva – večer po příjezdu z práce a dopoledne, když se řidiči připojí v místě zaměstnání k wallboxům. Klíčem k nalezení rovnováhy může být i tzv. chytré nabíjení.
Auto jako baterie
Tento princip, zvaný také V2G (vehicle to grid), využívá elektromobil v podstatě jako velkokapacitní úložiště. Namísto toho, aby auto energii pouze přijímalo, ji v případě vysoké poptávky může do sítě zpětně odevzdávat za předem dohodnutý tarif či jiné výhody. V praxi to funguje tak, že majitel vozidla dá prostřednictvím mobilní aplikace svému dodavateli elektřiny vědět, které dny v týdnu potřebuje svůj vůz bezpodmínečně nabitý, a kdy naopak může jeho auto sloužit ke zpětnému napájení. Vzhledem k tomu, že zhruba 10 % z celkového počtu vozidel je v kterémkoliv okamžiku přítomno na silnicích a zbylých 90 % někde parkuje, se jedná o poměrně inteligentní přístup.
Nebezpečí blackoutu a dalších omezení kvůli elektromobilům nám v tuto chvíli bezprostředně nehrozí. Česká přenosová soustava nové e-vozy zvládne, a to především kvůli pomalému tempu, s nímž jich v tuto chvíli přibývá. Než jich budou jezdit miliony, potrvá to ještě desítky let. A během té doby nabíjecí i páteřní síť ještě bezpochyby posílí.
Související články
Férové ceny elektřiny a plynu pro firemní zákazníky
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/fotobanka/eon_fotky_upravene/__variants/gettyimages-1254809003_upravene-gigapixel-width-4000px$480-252-1x$.jpg?guid=98894af0-92e8-48ec-b569-3c383f6a9aff&last-modified=637504819009858205)