Robert Mička - Isoline: Přinášíme do kategorie energetických nápojů revoluční produkt

10. 1. 2018 jas
7 min. čtení
Nový byznys
Český výrobce energetických nápojů a zdravé výživy Isoline chce dobýt světový trh. K tomu mu má pomoci také jejich nový nápoj Escalate. Isoline totiž pro světový trh s energetickými nápoji vyvinul revoluční produkt.

Nápojářská firma Isoline má své sídlo v Praze, výrobou je ale rozkročená až do Humpolce, Havlíčkova Brodu a do Zlína. O tyto tři body, které jí dávají pomyslnou stabilitu, se chce opřít ve světové expanzi. „Do roku 2020 chceme být na pěti kontinentech,” říká v administrativní části humpolecké stáčírny otec a zakladatel značky Isoline Robert Mička.

Ten se od mládí díky rodičům a svému bratrovi, který je profesionálním trenérem, pohyboval ve sportovním prostředí. „Bratr se staral o sportovní stránku firmy a já zase o obchodní,” vzpomíná na dobu před 20 lety. Od dodávek isotonických nápojů pro hokejové kluby se dostal i k armádě a nakonec k celým korporacím, které dbají na zdravou výživu svých zaměstnanců.

Dnes jeho firma čítá 25 zaměstnanců, kteří generují roční tržby dosahující k 45 milionům korun. „Exportní obrat nedělá ani pět procent,” přiznává Mička, i když s Isoline se setkáte už v některých zemích Evropy nebo v Asii. 

Současným hlavním úkolem pro podnikatele s ISOLINE1 na SPZ jeho vozu, kterou mu jako dárek pořídili samotní zaměstnanci, je tedy růst byznysu za hranicemi Česka. K tomu má pomoci i nový energetický nápoj Escalate s originálním dávkovacím víčkem, díky němuž si nepořídíte jen jeden nápoj, ale vlastně rovnou tři. Víčko 3D SportTop totiž v sobě obsahuje tři písty, každý naplněný nápojovým koncentrátem. „Víme, že jsme jediná firma na světě, která tohle umí sériově vyrábět,” říká Mička ke speciálnímu víčku, nad kterým strávil technický ředitel firmy tisíce hodin. A to je také největší know-how české firmy, která z něj chce vytěžit maximum. V roce 2016 s prototypem víčka již získali “Gold award” jako nejinovativnější produkt v celé kategorii potravin na největším asijském veletrhu SIAL CHINA.              

Escalate zaznamenal úspěch na americkém serveru Kickstarter (americká internetová platforma pro crowdfundingové financování projektů, pozn. red.), kde od lidí vybral ještě před uzavřením poptávky přes 70 tisíc dolarů, a tím třikrát překročil vysněnou částku. Bohužel ale na začátku ledna, jen pár dnů před dokončením kampaně, server celou kampaň zrušil. „Důvodem je prý, že se nesmí nabízet energetické potraviny, i když nám na začátku celý projekt schválili,” říká Mička. Bohužel, Kickstarter má ve všeobecných podmínkách možnost bez náhrady, bez důvodu zrušit jakoukoliv kampaň.              

Humpolecká firma přitom do Escalate vkládá velké naděje. „Do dneška dominuje celé kategorii energetických nápojů Red Bull. S nástupem Escalate se situace na trhu mění, poprvé v dějinách bude energetický nápoj jiné značky dražší než samotný Red Bull.”

Na očekávaný nárůst poptávky je Isoline připravený, jeho humpolecká výroba je po investici naddimenzována až na čtyřnásobek současného obratu.


Zaujalo mě speciální dávkovací víčko na nápojích značky Isoline. Dělá to ještě někdo ve světě?

Ne. Víme, že jsme jediná firma na světě, která tohle umí vyrábět. Technický ředitel strávil tisíce hodin u linek, než jsme celý produkt finálně odladili a naučili plastikáře dělat opravdu vše tak, jak potřebujeme.

Naši sériovou výrobu dnes máme těžce předimenzovanou. Když jsme investovali a rozšiřovali ji, tak jsme ještě nevěděli, jaké přesné počty budeme vyrábět. Věděli jsme ale, a to víme dodnes, že určitě chceme vyvážet.

Nyní tak máme kapacitu výroby nastavenou na čtyřnásobek našich současných tržeb. Tu zatím jen z Česka nedokážeme naplnit.


Když mluvíte o obratu, jak vysoký je a jaký přesný podíl tvoří zahraničí?

Náš obrat je necelých 45 milionů korun a exportní obrat se pohybuje na hranici pěti procent. Jsme schopni vyrůst ke 200 milionům, aniž bychom museli dělat investici. Abychom toho dosáhli, bylo by třeba přidat druhou a třetí směnu k současné lince.


Nebude to v dnešní době nedostatku pracovníků na trhu těžké?

Na jednu směnu potřebujeme tři lidi, což není mnoho. A proto si myslím, že v případě potřeby šesti nových lidí nebudeme mít, i díky našemu renomé, problém. Z naší zkušenosti, kdy pozorujeme korporace a vidíme, jak se s nedostatkem pracovníků vypořádávají pomocí agenturních pracovníků, bychom se vydali cestou rodin ze zahraničí. Vytvořili bychom jim zázemí, aby zde mohli bez problémů žít.

V období, kdy se nám asi rok a půl nedařilo dle našich představ, jsme naše lidi nepropustili. Brali jsme to jako investici, jelikož jsme si byli vědomi, že když od nás odejdou, už se k nám těžko vrátí. A tohle se nám snad nyní vyplácí. Víme ale, že poddimenzované máme v současné době hlavně manažerské pozice. V těch potřebujeme posílit.


Zahraničí vám tvoří jen zlomek vašeho obratu, jak chcete za hranicemi prorazit?

V Česku si děláme opravdu vše. Od vývoje přes výrobu až po marketing. V zahraničí hledáme silné lokální partnery s významným tržním podílem. Kdybych měl dát příklad z českého prostředí, nebyla by naším partnerem Coca-Cola, ale Mattoni. Značka je zde známá, má silný podíl a ve svém portfoliu nemá energetické nápoje.


Jaké má výhody takové spojení s lokálním partnerem?

Jde primárně o logistiku. Na kontejner dostaneme 400 tisíc víček, ale už jen 30 tisíc lahví. Tím pádem máme více jak 90procentní úsporu nákladů na logistice. Pak jde o ekologické hledisko - nikam nemusíme vozit ani vodu, ani pet lahve. Právě k tomu budeme využívat lokální silné partnery. I když zde vlastní stáčírnu máme, primárně naše budoucnost pro rychlou expanzi jde touto cestou.

Nedovedu si totiž představit, že by firma jako Danone prodávala cizí brand. V lepším případě si dokáži představit, že bychom jim vyvinuli něco svého do víčka a oni by si to prodávali pod svým brandem a ve svém tvaru lahve. Ale to zatím nechceme, nabouralo by nám to obchod, který máme. Naším cílem vždy bylo do světa dostat náš brand a světový patent 3D SportTop je nositelem našich značek Isoline a Escalate.

Navíc je také těžko představitelné, že by např. Evian nebo jiný renomovaný výrobce balené vody pustil něco jiného než své věci na linku. Tito výrobci mají problém cokoliv přimíchávat do své vody. A my jim nyní nabízíme víčko, kde si nápoj připraví sám konzument. V tom je naše budoucnost. Víčka si může klient kupovat přímo na e-shopu a lahev bude používat opakovaně.


Kromě evropských zemí, jako je Španělsko, Irsko, Slovensko a Rusko, dodáváte i do Asie. A dle vašeho vyjádření chcete být do roku 2020 dokonce na všech kontinentech. Je to reálné?

Myslím, že to je stále reálná věc. Pracujeme na tom a věříme našim partnerům. Jsme nyní ve finální etapě podpisu exkluzivní smlouvy pro čínský trh s největším distributorem nápojů.

A co je příjemné, firmy se začínají ozývat samy.


Nebojíte se kopií?

To je častá otázka, kterou dostávám. Já odpovídám, že je to potravina. A všude na světě musíte na obale uvést výrobce, na to jsou přísné normy. Tedy víme, koho případně žalovat. Nevěřím, že nás budou kopírovat korporace a riskovat soudní spory.

Náš produkt proto není tak snadno kopírovatelný jako třeba oblečení či elektronika.

Navíc, naše víčko je opravdu složité na výrobu. Známe různé typy víček, které ve světě existují. A víme, že hodně výrobců narazilo. My jsme se vše učili od píky, do vývoje či výroby pouštíme opravdu jen pár lidí. Nyní můžeme říct, že máme před konkurencí čtyřletý náskok, který chceme co nejvíce zúročit.


Proč je pro vás Escalate tak důležitý?

Je to třeba i z toho důvodu, že Escalate bude poprvé v dějinách celé kategorie energetických nápojů (kterou vytvořil Red Bull, pozn. red.), dražší než samotný Red Bull. Lidé totiž nebudou počítat, že s jednou lahví kupují díky trojdávkovacímu víčku vlastně tři nápoje. A kategorie energy drinků neustále roste. Escalate je zdravou alternativou – bez cukrů, neperlivý, bez konzervantů, pouze přírodní extrakty.


Kromě toho, že jste inovativní ve výrobě, se snažíte oslovit své zákazníky i marketingově a dalšími přidruženými produkty...

To ano, kromě dalších věcí pro zdravou výživu uvažujeme i o mobilní aplikaci, která vám určí, jaký nápoj a kdy si máte dát. Stačí k tomu jen to, abyste aplikaci zapnuli, když půjdete běhat či jinak sportovat.

Takových věcí nosíme v hlavě více, ale je to samozřejmě těžké. Nejen proto jsme se rozhodli vyzkoušet Kickstarter s naším novým nápojem Escalate. Peníze z Kickstarteru jsme chtěli použít hlavně na marketing, aby lidé chodili k nám na stránky a komunikovali s námi. Protože nám

pokládají zajímavé dotazy, které by nás třeba vůbec nenapadli.


Kickstarter vám ale kampaň zrušil těsně před jejím koncem. Jaké bylo jeho odůvodnění a co pro vás ztráta peněz v řádech milionů znamená? Jak ovlivní váš plánovaný rozvoj?

 Bohužel, stalo se, celou kampaň zkusíme překlopit na konkurenční Indiegodo a uvidíme. Budeme muset trošku omezit náklady na marketing spojený se vstupem na trh. A asi nepůjdeme na jeden veletrh. Na celý projekt to však nemá žádný dopad.              


Jak ekologicky náročná je vaše výroba?

 Při výrobě se snažíme dbát také na tuto stránku. Svědčí o tom i fakt, že jsme se účastnili soutěže  E.ON Energy Globe , kam jsme se nominovali s projektem, v rámci něhož jsme vypočítali úsporu produkce oxidu uhličitého, když by všichni výrobci lahví přešli na třídávkovací uzávěr. Pet lahev by se mohla použít třikrát namísto jednou. Toto jsme přepočítávali na produkci vozu Citigo na  CNG                .              

Na energetické úspory myslíme od začátku, a diskutovali jsme je zejména s E.ON                .              


Došli jste kromě výroby i k dalším opatřením z pohledu ekologie?

Ano. Už před čtyřmi lety jsme z 80 procent přešli na CNG vozy. Nyní děláme obnovu vozového parku, kupujeme osm firemních aut, z toho šest Octavií G-Tec z mladoboleslavské automobilky a 2 dodávky VW caddy MAX.

Související články

E.ON a Mercedes-Benz – oboustranně výhodná spolupráce na rozvoji elektromobility
V loňském roce podepsaly Mercedes-Benz a E.ON smlouvu o spolupráci na rozvoji elektromobility. Jde o logické spojení, protože přechod na elektrický pohon nastane nejen v oblasti běžných osobních aut, ale také v segmentu firemních fleetů a dodávek, kde má Mercedes-Benz velké plány. Jak spolupráce funguje, jsme probrali s Davidem Vobořilem z týmu Mobility Services z E.ONu a Františkem Mühlfeitem, Head of Sales and Marketing Mercedes-Benz Vans.
Víc najdete zde
S rozvojem OZE roste důležitost agregační flexibility. Zapojujeme do ní i naše zákazníky
V souvislosti se současným boomem solární energetiky a rozvojem obnovitelných zdrojů energie roste důležitost aktivního řízení stability energetické distribuční sítě. Zásadním prvkem pro tuto stabilitu je takzvaná flexibilita – schopnost a smluvně daná ochota výrobců a spotřebitelů elektřiny regulovat výrobu či spotřebu podle požadavků provozovatele přenosové soustavy. Agregaci flexibility zajišťujeme v E.ONu v našem agregačním bloku, a mohou se na ní podílet také někteří naši zákazníci. Jedním z nich je společnost Městská tepelná zařízení v Benešově.
Víc najdete zde