To ticho si zamilujete

22. 4. 2022 Redakce
5 min. čtení
Jak to děláte

Více než 60 procent emisí CO2 z dopravy v České republice pochází z osobních automobilů. Proto v E.ONu intenzivně pracujeme na strategii obměny našeho vozového parku a do roku 2030 bychom chtěli dosáhnout snížení produkovaných emisí o 75 procent. Významně by se na tom měla podílet obměna vozového parku ve prospěch hybridních vozidel a elektromobilů. Jedním z prvních kdo se touto cestou v E.Onu vydal je Rudolf Rýdl. Od loňského září vyměnil svůj služební diesel za elektromobil Škoda Enyaq iV 80. Jaké jsou jeho dosavadní zkušenosti a co ho nejvíce překvapilo?

„To ticho si zamilujete,“ popisuje Ruda pocity z jízdy v elektromobilu a jedním dechem si pochvaluje také absenci vibrací z motoru nebo nulový zápach z výfuku. Přiznává ale, že si na nový typ pohonu musel zvykat. „Osobně jsem po dvaceti letech s naftovými motory neměl pro elektroauta velké pochopení, ale vzhledem k našemu zaměření na B2B zákazníky a zvyšující se nároky na udržitelnost a úspory CO2 jsem postupně měnil názor,“ popisuje Rudolf. Když s klienty jako Penny, Rohlík, VGP nebo P3 v rámci společných projektů hledal a přepočítával úspory CO2, čím dál více si uvědomoval například dopad na přírodu a potřebu udržitelnosti jako takové. „Když vidíte, kolik můžete změnou v dopravě například ušetřit stromů, donutí vás to přehodnotit postoj,“ dodává.

Důležité je plánovat. Teď už při nabíjení obědvám nebo vyřizuji online meeting

Nejnáročnější pro něj byl první týden. „Při konzervativním stylu řízení je dojezd opravdu na hranici 400 kilometrů, takže musíte zapomenout na roky zažité infrastruktury čerpacích stanic a hledat si novou infrastrukturu, dobíjecí,“ zdůrazňuje Rudolf. Zpočátku se mu znatelně zvýšil čas na plánování týdenní agendy. „To je ale otázka prvních týdnů. Postupně jsem si na čas dobíjení začal plánovat telefony a videohovory přes Teams nebo pracovní obědy. Při denním nájezdu méně než 400 kilometrů se navíc o žádné výrazné omezení nejedná,“ dodává. 

Užitečným mezikrokem, který ho na užívání Enyaqu částečně připravil, pro něj navíc byl vůz na CNG, jehož dojezd dosahoval necelých 500 kilometrů. „Za takových podmínek už je potřeba přizpůsobit plánování tras infrastruktuře a síti roamingových partnerů pro CNG. Ta síť je u nás dostatečná, jen je potřeba na to myslet,“ upřesňuje.

E.ON provozuje více než 160 dobíjecích stanic a do konce letošního roku jich bude 300. Veškerá sídla E.ONu jsou vybavena interními stanicemi. Díky roamingovému propojení mohou elektromobilisté s kartou E.ON Drive navíc nabíjet i na stanicích ČEZ, PRE a Ionity, což je celkem více než 800 stanic.


Právě špatné plánování se mu – už v Enyaqu – jednou málem nevyplatilo. „V prvním měsíci jsem se dostal do nepříjemné situace, kdy mi kvůli zavřenému sjezdu na dálnici do cílové destinace podle palubního počítače scházelo asi 20 kilometrů. Přepnutím do ECO režimu jsem ušetřil 4 kilometry a nakonec se ukázalo, že i na ‚0‘ je nouzový dojezd ještě asi 15 kilometrů. To vycházelo někam na úroveň naší hlavní recepce v cílové stanici. Oproti předpokladům vůz navíc nezastavil, pouze se přepnul do manipulačního režimu a těch posledních 200 metrů k dobíječce jsem dojel rychlostí asi 7 kilometrů v hodině,“ popisuje.

Dalším řidičům elektromobilů radí především plánovat cesty a nepospíchat. Zejména na dálnici totiž při vysokých rychlostech spotřeba znatelně roste. „Velkou výhodou je možnost bezplatného parkování v modrých zónách, dobíjení zdarma u některých obchodů, jako je Billa či Lidl, nebo možnost dobíjení i přes 380V zásuvky, pokud doma nemáte wallbox,“ doplňuje.

Dobíjení služebních vozů doma

Vzhledem k rostoucímu podílu hybridních a elektrických vozidel ve vozovém parku v E.ONu od února spustili možnost proplacení dobíjení, které realizují zaměstnanci na služebních vozidlech doma. Jednoduše  označí dobíjení k tomu určeném portále, které chtějí proplatit. Částku pak následně uvidí ve své výplatní pásce.

S E.ON Drive kartou výrazně ušetříte za spotřebované kWh. Pojďte do toho s námi a přesedlejte na elektřinu.

Řešení pro elektromobilitu

Elektromobilita je náš svět. V E.ON Drive se dozvíte, co pro její rozvoj děláme i to, jak můžeme právě vaší firmě pomoct postavit a provozovat dobíjecí stanice.

Související články

Jak se cení elektřina
V seznamu dramatických událostí poslední doby zaujímá energetická krize své náležité místo. Ačkoliv je strašák navyšování cen energií viditelný napříč celou Evropou, na tuzemský trh dopadl opticky silněji. A to i vlivem pádu některých alternativních dodavatelů elektřiny a plynu. Abychom pochopili, co k němu vedlo a proč ceny energie na podzim vylétly raketově vzhůru, musíme nejdříve porozumět silám skrytým v pozadí a pochopit, jak se vlastně cena elektřiny počítá.
Víc najdete zde
Kam chodí odpočívat... baterie z elektromobilů?
Jsou srdcem elektromobility a na jejich evoluci závisí rozkvět či soumrak zelené dopravy. Proto je také namístě klást si otázky nejen ohledně jejich funkce, ale hlavně co s nimi bude, až doslouží. Umíme si už dostatečně poradit s elektromobilovými autobateriemi?
Víc najdete zde