To ticho si zamilujete
Více než 60 procent emisí CO2 z dopravy v České republice pochází z osobních automobilů. Proto v E.ONu intenzivně pracujeme na strategii obměny našeho vozového parku a do roku 2030 bychom chtěli dosáhnout snížení produkovaných emisí o 75 procent. Významně by se na tom měla podílet obměna vozového parku ve prospěch hybridních vozidel a elektromobilů. Jedním z prvních kdo se touto cestou v E.Onu vydal je Rudolf Rýdl. Od loňského září vyměnil svůj služební diesel za elektromobil Škoda Enyaq iV 80. Jaké jsou jeho dosavadní zkušenosti a co ho nejvíce překvapilo?
„To ticho si zamilujete,“ popisuje Ruda pocity z jízdy v elektromobilu a jedním dechem si pochvaluje také absenci vibrací z motoru nebo nulový zápach z výfuku. Přiznává ale, že si na nový typ pohonu musel zvykat. „Osobně jsem po dvaceti letech s naftovými motory neměl pro elektroauta velké pochopení, ale vzhledem k našemu zaměření na B2B zákazníky a zvyšující se nároky na udržitelnost a úspory CO2 jsem postupně měnil názor,“ popisuje Rudolf. Když s klienty jako Penny, Rohlík, VGP nebo P3 v rámci společných projektů hledal a přepočítával úspory CO2, čím dál více si uvědomoval například dopad na přírodu a potřebu udržitelnosti jako takové. „Když vidíte, kolik můžete změnou v dopravě například ušetřit stromů, donutí vás to přehodnotit postoj,“ dodává.
Důležité je plánovat. Teď už při nabíjení obědvám nebo vyřizuji online meeting
Nejnáročnější pro něj byl první týden. „Při konzervativním stylu řízení je dojezd opravdu na hranici 400 kilometrů, takže musíte zapomenout na roky zažité infrastruktury čerpacích stanic a hledat si novou infrastrukturu, dobíjecí,“ zdůrazňuje Rudolf. Zpočátku se mu znatelně zvýšil čas na plánování týdenní agendy. „To je ale otázka prvních týdnů. Postupně jsem si na čas dobíjení začal plánovat telefony a videohovory přes Teams nebo pracovní obědy. Při denním nájezdu méně než 400 kilometrů se navíc o žádné výrazné omezení nejedná,“ dodává.
Užitečným mezikrokem, který ho na užívání Enyaqu částečně připravil, pro něj navíc byl vůz na CNG, jehož dojezd dosahoval necelých 500 kilometrů. „Za takových podmínek už je potřeba přizpůsobit plánování tras infrastruktuře a síti roamingových partnerů pro CNG. Ta síť je u nás dostatečná, jen je potřeba na to myslet,“ upřesňuje.
Právě špatné plánování se mu – už v Enyaqu – jednou málem nevyplatilo. „V prvním měsíci jsem se dostal do nepříjemné situace, kdy mi kvůli zavřenému sjezdu na dálnici do cílové destinace podle palubního počítače scházelo asi 20 kilometrů. Přepnutím do ECO režimu jsem ušetřil 4 kilometry a nakonec se ukázalo, že i na ‚0‘ je nouzový dojezd ještě asi 15 kilometrů. To vycházelo někam na úroveň naší hlavní recepce v cílové stanici. Oproti předpokladům vůz navíc nezastavil, pouze se přepnul do manipulačního režimu a těch posledních 200 metrů k dobíječce jsem dojel rychlostí asi 7 kilometrů v hodině,“ popisuje.
Dalším řidičům elektromobilů radí především plánovat cesty a nepospíchat. Zejména na dálnici totiž při vysokých rychlostech spotřeba znatelně roste. „Velkou výhodou je možnost bezplatného parkování v modrých zónách, dobíjení zdarma u některých obchodů, jako je Billa či Lidl, nebo možnost dobíjení i přes 380V zásuvky, pokud doma nemáte wallbox,“ doplňuje.
Dobíjení služebních vozů doma
Vzhledem k rostoucímu podílu hybridních a elektrických vozidel ve vozovém parku v E.ONu od února spustili možnost proplacení dobíjení, které realizují zaměstnanci na služebních vozidlech doma. Jednoduše označí dobíjení k tomu určeném portále, které chtějí proplatit. Částku pak následně uvidí ve své výplatní pásce.
Řešení pro elektromobilitu
Elektromobilita je náš svět. V E.ON Drive se dozvíte, co pro její rozvoj děláme i to, jak můžeme právě vaší firmě pomoct postavit a provozovat dobíjecí stanice.