Co je elektromobilita?

  1. Elektromobilita – tedy pohon dopravních prostředků elektřinou – v sobě spojuje ekonomickou výhodnost a ohleduplnost k životnímu prostředí.
  2. Kromě běžných tramvají a trolejbusů se v Česku začínají objevovat také elektrické autobusy, roste i počet elektromobilů.
  3. Běžnou součástí silnic a stezek se stala také elektrokola. Jejich prodeje v ČR rostou.

Elektromobilita vlastně dávno patří do lidské společnosti. Tramvaje, trolejbusy nebo moderní vlaky jezdí právě díky elektrickému pohonu. V posledních letech se k nim přidávají také elektromobily, autobusy na elektřinu a elektrokola. Výhodou elektrického pohonu jsou nízké emise, levný provoz a nízká hlučnost. V případě elektromobilu jsou velkou výhodou nízké nároky na průběžný servis.

Počet elektromobilů v ČR roste

V České republice jezdilo v roce 2017 podle údajů Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) okolo 2 500 elektrických aut. Během roku 2018 bylo podle Centra dopravního výzkumu registrováno dalších 703 elektrických vozů.  Zvyšuje se také počet nabíjecích stanic, které najdete třeba v nákupních centrech nebo parkovacích domech. Rychlonabíjecí stanice s technologií společnosti Tesla se nachází také na dálnici D1 ve Vystrkově u Humpolce.

Elektrokolo – vhodný prostředek pro individuální dopravu

Součástí elektrokola je baterií poháněný elektrický motor, který však kolo nepohání přímo, ale „jen“ pomáhá jezdci se šlapáním. Elektrické kolo ulehčuje šlapání do rychlosti 25 km/h, poté se motor vypne. S elekrokolem se jezdí velice lehce a bez velké námahy.

Nevýhodou elektrokola je váha – kolo s elektrickým motorem je přibližně o 7 kilogramů těžší než běžný bicykl. V současné době ujede cyklista na jedno nabití dle typu baterie 100 až 150 kilometrů.

V současnosti se v Česku ročně prodá zhruba 16 – 20 000 elektrokol, průměrná cena elektrokola se podle prodejců pohybuje okolo 40 000 korun. Na trhu sežene i levná elektrická kola s cenou okolo 15 000 Kč, pokud ale chcete kvalitní výrobek, počítejte s cenou zhruba 25 000 Kč a více.

Elektrická auta jsou dražší, jezdí však levněji

Elektromobil sice stojí více peněz, ale díky levnějšímu pohonu může nakonec vyjít levněji než benzínový automobil. Schválně srovnejme stejně velká vozidla podle toho, jakým druhem energie jsou poháněna.

Typ vozidla Pořizovací cena
Náklady na palivo 400 000 km Celkové náklady
Auto na benzín 230 000 Kč 640 000 Kč 870 000 Kč
Auto na plyn (CNG) 270 000 Kč 360 000 Kč 630 000 Kč
Elektromobil 600 000 Kč 200 000 Kč 800 000 Kč

Ceny a náklady jsou pouze přibližné, vycházejí z aktuálních nabídek na automobilovém trhu. Předpokládáme, že benzínový pohon vyjde na 1,6 Kč/km, plynový pohon na 0,9 Kč/km a elektromobil pojede za 0,5 Kč/km. Nezapočítáváme úsporu za odběr elektřiny v domácnosti díky výhodnější distribuční sazbě, ani za levnější technické kontroly a servisní prohlídky díky bezemisnímu provozu. Majitelé solárních elektráren navíc mohou jezdit téměř zadarmo - na slunce.

Elektromobilita je ekologická díky zeleným tarifům

Automobil nabíjený ze zásuvky jezdí zhruba třikrát levněji, než jeho stejně velký protějšek, tankovaný na benzínové stanici. Ale nakolik zatěžuje, nebo šetří životní prostředí? Záleží na zdroji elektrické energie.


Pokud získáme proud spalováním uhlí v zastaralé tepelné elektrárně, elektromobilita příliš ekologická nebude. Naštěstí na dnešním trhu seženete takzvané zelené tarify, vyráběné výhradně z obnovitelných zdrojů.  

E.ON Drive  má drajv!

Přemýšlíte o vlastní dobíjecí stanici? S námi ji dostanete do své obce, firmy i domácnosti. Provedeme vás celým procesem, a když budete chtít, z vaší soukromé stanice dokonce umíme udělat i veřejnou. Nebo chcete svůj elektromobil jen výhodně dobíjet? Zaregistrujte se do naší služby E.ON Drive a využívejte nízké ceny za kWh.

Přejít na E.ON Drive

Mohlo by vás také zajímat

Jak funguje větrná elektrárna?

Jakmile zafouká, roztočí se listy rotoru, které rozpohybují hřídel.  Rotor větrné elektrárny roztáčí generátor a ten vyrábí elektřinu.
Víc najdete tady

Jak vyrobit větrnou elektrárnu?

Kdo má šikovné ruce a chce ušetřit za elektřinu, může se pokusit vyrobit větrnou elektrárnu.  Není to však úplně jednoduché a vyžaduje to také dobře vybavenou dílnu a elektrotechnické znalosti.
Víc najdete tady

Za jak dlouho se vrátí investice do domácí větrné elektrárny?

Za jak dlouho se vám investice do domácí větrné elektrárny vrátí, závisí hlavně na pořizovacích nákladech, reálném výkonu a hodnotě ušetřené energie.
Víc najdete tady